SEO – jak wybrać słowa kluczowe do strony www?

Dobrze wykonana analiza słów kluczowych, na których opierać będziemy całą strategię pozycjonowania jest ważna z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest wybranie wyrażeń które przynoszą ruch,  źle wybrane słowa nawet na najwyższych pozycjach nie przyniosą żadnych korzyści.

 

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to nic innego jak wyrażenia wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarce. Takiego użytkownika cechuje to że poszukuje konkretnych produktów, usług wpisując tak naprawdę pierwsze skojarzenia. Ich inne nazwy to wyrażenia kluczowe, frazy, frazy kluczowe, frazy docelowe.

Mówiąc o frazach kluczowych w przypadku pozycjonowania, można przedstawić kilka typów:

  • brandowe czyli odnoszące się bezpośrednio do nazwy firmy – przynoszą one realne korzyści w momencie gdy marka zyskała już swego rodzaju rozgłos, popularność dlatego że wtedy użytkownik chętnie wpiszę takie słowo w wyszukiwarkę. Tego typu słowa także najłatwiej wypozycjonować ze względu na niską konkurencyjność.
  • ogólne słowa kluczowe – najczęściej jest to jeden bądź dwa zestawione wyrazy, tego typu słowa służą do pozyskiwania potencjalnych klientów, którzy jeszcze nie do końca mają sprecyzowane potrzeby zakupowe “przeglądają oferty”. Obecność na takie słowa kluczowe przynosi wielu potencjalnych klientów natomiast ich konkurencyjność jest bardzo wysoka z tego względu osiągnięcie wysokich pozycji jest kosztowne oraz czasochłonne. W niektórych przypadkach może okazać się nie opłacalnePrzykładowe słowa kluczowe tego typu:
    • pożyczki
    • kosmetyczka
    • fryzjer
  • słowa kluczowe long-tail (tzw. długi ogon) – do tego typu wyrażeń kluczowych możemy zaliczyć zwłaszcza słowa kluczowe, które składają się z większej ilości wyrazów. Internauci, którzy wpisują długie wyrażenia w wyszukiwarce zazwyczaj wiedzą dokładnie jakich wyników oczekują. Pozycjonowanie long tail jest skuteczne oraz stosunkowo tanie ze względu na niską konkurencyjnośćPrzykładowe słowa kluczowe tego typu:
    • buty na zimę ciepłe
    • restauracja włoska w Poznaniu
    • skup złota w Suchym Lesie
  • słowa kluczowe dla branży lokalnej – należy pamiętać o tym że w momencie gdy prowadzimy biznes lokalny bardzo ważne jest dodawanie do słów nazwy miasta a nawet dzielnicy czy też ulicy. Np pizzeria w poznaniu, kosmetyczka poznań jeżyce.

Zestawienie przedstawione powyżej dotyczy przede wszystkim stron internetowych tzw biznesowych – gdzie sprzedaje się usługi, produkty.

 

Podsumowując:

  • krótsze (bardziej ogólne zwroty) częściej wyszukiwane są przez internautów natomiast wiąże się to ze wzrostem konkurencyjności oraz ceny bo wypozycjonowanie jest po prostu trudniejsze
  • long tail rzadziej wpisywane przez internautów przynoszą dobre efekty w postaci większej konwersji sprzedaży, są tańsze ze względu na niską konkurencyjność natomiast generują znacznie mniejszy ruch

Jak dobrze dobrać słowa kluczowe?

Skąd brać pomysły oraz jak sprawdzić czy wybrane przez nas słowa będą korzystne?

  1. Zrób listę oferowanych przez siebie usług, produktów
  2. Skorzystaj z propozycji wyszukiwarki Google
    Wyszukiwarka google chętnie przedstawi swoje propozycje słów po wpisaniu danej frazy. Istnieją dwa miejsca, w których takowe propozycje się pojawiają

    • pod listą wyników wyszukiwania
      • w polu, które służy do wpisywania wyrażenia kluczowego

       

  1. Skorzystaj z narzędzia KeywordTool – keywordtool.io
    Narzędziem o ciekawych funkcjonalnościach jest KeywordTool. Działa na zasadzie, że wpisujemy interesujące nas słowa kluczowe a otrzymujemy w zamian sugestie słów kluczowych. Jest bardzo intuicyjny.
  2. Skorzystaj z narzędzia plener słów kluczowych
    Narzędzie zostało zaprojektowane przez samego googla także warto sugerować się wynikami, które dzięki niemu możemy uzyskać. Wystarczy wpisać interesujące nas wyrażenie lub stronę www a następnie otrzymamy propozycje słów kluczowych  wraz z ich średnią miesięczną wyszukiwalnością oraz konkurencyjnością.Widok otrzymanych wyników:

Słowa kluczowe – konkurencyjność?

Konkurencyjność jest czymś na co szczególnie warto zwrócić uwagę. Dlatego że zależy od niej, ile wypozycjonowanie danej strony www będzie kosztowało, ile czasu będzie trwało a także jaki potencjalnych ruch może przynieść. Umiejętność oceny konkurencyjności słów kluczowych wymaga odpowiedniej wiedzy w zakresie SEO jak również doświadczenia. Dlatego też przedstawimy czynniki, które mają wpływ na konkurencyjność wybranych słów kluczowych:

  • branża firmy – największą konkurencyjnością charakteryzują się słowa kluczowe z najbardziej dochodowych gałęzi biznesu, ludzie są w stanie przeznaczyć większe fundusze na reklamę
  • liczba stron konkurencji– większa ilość stron o danej tematyce to największa zmora gdyż wiadomym jest że łatwiej przebić się przez 200.000 wyników wyszukiwania niż przez 2 miliony
  • liczba stron, które przeprowadzają pełne pozycjonwanie – im więcej firm tak naprawdę się pozycjonuje na wybrane słowa kluczowe tym ciężej jest się przebić. Firm transportowych w internecie może być kilka tysięcy ale zakładając że pozycjonowanie przeprowadza około 300 to właśnie one tworzą najcięższą do przeskoczenia konkurencję.

Podsumowanie: Słowa kluczowe muszą być dobrze dobrane ze względu na to że źle dobrane słowa nawet na najwyższych pozycjach nie przyniosą żadnego ruchu. W internecie istnieje wiele narzędzi które pomogą nam w odpowiednim doborze natomiast istotne jest też to aby właściciel firmy, który zna swoją branżę wziął pod uwagę to co podpowiada mu doświadczenie. Należy zwrócić uwagę na wyszukiwalność, skuteczność a także na konkurencyjność danej frazy bo od tego zależy ile czasu będzie trwało pozycjonowanie a także jaki będzie jego koszt.

Dodaj komentarz