Strony www Poznań, wordpress tworzenie stron internetowych Ad-site

Słownik pojęć wykorzystywanych podczas współpracy z agencją

Spis treści

Istnieje wiele pojęć, które mogą być używane podczas współpracy z agencją marketingową lub reklamową. Oto kilka przykładów:

Adres IP

(ang. Internet Protocol) jest numerycznym identyfikatorem przypisanym do każdego urządzenia podłączonego do sieci komputerowej, umożliwiającym komunikację między nimi.
Istnieją dwa typy adresów IP: IPv4 i IPv6. Adresy IPv4 składają się z czterech liczb od 0 do 255, oddzielonych kropkami (np. 192.168.0.1). Natomiast adresy IPv6 składają się z ośmiu grup szesnastkowych, oddzielonych dwukropkami (np. 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334).
Adres IP jest niezbędny do przesyłania danych między urządzeniami w sieci, pozwala na zidentyfikowanie komputera, z którym chcemy się skomunikować oraz na przesyłanie danych do odpowiedniego urządzenia. Może on być przydzielony przez administratora sieci lub przez DHCP, protokół automatycznego przydziału adresów IP.

Agencja interaktywna

Firma, która specjalizuje się w tworzeniu i wdrażaniu rozwiązań z zakresu marketingu internetowego. Agencje interaktywne zajmują się szerokim spektrum działań związanych z tworzeniem i promocją stron internetowych, e-marketingiem, reklamą w wyszukiwarkach, social media oraz innymi formami reklamy w Internecie.

Agencje interaktywne świadczą usługi dla różnych typów firm i przedsiębiorstw, pomagając im w zwiększaniu ich obecności w Internecie i zwiększeniu ich sprzedaży. Usługi te obejmują:

  • Projektowanie i tworzenie stron internetowych
  • Optymalizację SEO, czyli działania pozwalające na poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania
  • Reklamę w wyszukiwarkach (SEM)
  • Marketing na portalach społecznościowych (Social Media Marketing)
  • E-mail marketing
  • Analizę danych i raportowanie
 

Agencje tego typu mogą również pomóc firmom w określeniu celów biznesowych, planowaniu i budowaniu strategii marketingowych w Internecie. Ich celem jest pomoc firmom w osiągnięciu sukcesu w Internecie poprzez skuteczne i odpowiednio dobrane działania.

Agencja reklamowa

To firma, która specjalizuje się w tworzeniu i realizowaniu różnych form reklamy. Agencje reklamowe zajmują się kreowaniem kampanii reklamowych dla swoich klientów, od koncepcji po realizację.

Usługi jakie świadczą są bardzo różnorodne i mogą obejmować:

  • Tworzenie koncepcji reklamowych
  • Projektowanie graficzne
  • Copywriting (tworzenie tekstów reklamowych)
  • Produkcję filmów reklamowych
  • Media planning (planowanie i zakup powierzchni reklamowych)
  • Event marketing (organizacja eventów i promocji)
  • Public relations (PR)
 

Agencje reklamowe mogą pracować dla różnych branż i typów firm, od małych firm lokalnych po duże korporacje. Celem firmy jest pomoc swoim klientom w zwiększeniu ich rozpoznawalności i sprzedaży poprzez skuteczne i odpowiednio dobrane działania reklamowe. W związku z tym agencje te często korzystają z różnych kanałów reklamy i mediów, takich jak reklama telewizyjna, radio, prasa, reklama zewnętrzna czy reklama internetowa.

Alias pocztowy

Znany również jako alternatywny adres e-mail, to dodatkowy adres e-mail, który jest powiązany z już istniejącym adresem. Można go ustawić w celu otrzymywania poczty na różne adresy, bez potrzeby posiadania kilku różnych kont pocztowych.

Na przykład, jeśli masz już konto z adresem “jan.kowalski@example.com”, możesz dodać do niego alias “j.kowalski@example.com” lub “kowalski@example.com”, tak aby poczta przychodząca na te adresy również trafiała na Twoje pierwotne konto e-mail.

Aliasy pocztowe są często stosowane w celu otrzymywania poczty na różne adresy na różne okazje, na przykład “sklep@example.com” dla korespondencji związanej z zakupami, “info@example.com” dla pytań i próśb o informacje, “kontakt@example.com” dla wiadomości od klientów.

Wiele usług pocztowych umożliwia dodawanie aliasów bezpośrednio z poziomu konta e-mail, inne wymagają skonfigurowanie aliasów na serwerze pocztowym. Dzięki ich użyciu, można zwiększyć prywatność, zarządzać lepiej skrzynką pocztową, czy ukryć prawdziwy adres e-mail przed spamem czy próbami phishingu.

Anchor text

Tekst, który jest widoczny dla użytkownika i stanowi link do innej strony internetowej. Anchor text jest często wykorzystywany w hiperłączach, czyli odnośnikach tekstowych, które użytkownik może kliknąć, aby przejść do innej strony lub dokumentu.

Jest on ważny zarówno z punktu widzenia SEO, jak i użytkownika. Dla wyszukiwarek, anchor text służy jako wskaźnik tematu strony, do której linkuje. Dzięki temu, linki z zakotwiczeniem słów kluczowych mogą pomóc w pozycjonowaniu strony. Dla użytkownika z kolei, anchor text dostarcza informacji o tym, do czego prowadzi link, ułatwiając podejmowanie decyzji czy kliknąć czy nie.

Aby był on skuteczny, należy pamiętać, aby był on naturalnie napisany, opisywał dokładnie do czego linkuje i był związany z tematyką strony docelowej. Nie jest pożądane tworzenie “anchorów” zbyt długich i nieopisujących dokładnie do czego linkują.

Audyt stron www

Proces przeglądu i analizy strony internetowej w celu oceny jej jakości i skuteczności. Audyt strony internetowej pozwala na określenie problemów i słabych punktów witryny, a także na zidentyfikowanie możliwości poprawy jej funkcjonalności, designu i pozycji w wynikach wyszukiwania.

  • Audyt stron www może obejmować różne aspekty witryny, takie jak:
  • SEO (optymalizacja dla wyszukiwarek)
  • Usability (łatwość użytkowania)
  • Szybkość ładowania
  • Poprawność kodu i standardy
  • Bezpieczeństwo
  • Responsywność (dostosowanie do urządzeń mobilnych)
  • Analiza danych i raportowanie
  • Marketing i reklama
 

Audyt przeprowadza się za pomocą specjalistycznych narzędzi i metod, takich jak analiza statystyk witryny, przeglądanie kodu strony, testowanie użyteczności oraz ocena pozycji witryny w wynikach wyszukiwania.

Jego głównym celem jest określenie problemów i słabych punktów, a także określenie możliwości poprawy i sugerowanie konkretnych rozwiązań. Rezultat powinien dać wgląd w to jakie działania należy podjąć, by strona internetowa była bardziej skuteczna i przyjazna dla użytkownika.

AuthInfo

Kod uwierzytelniający, jest to specjalny, jednorazowy kod przydzielany przez rejestr domen do uwierzytelnienia właściciela domeny. Jest to dodatkowe zabezpieczenie przed nieautoryzowanymi zmianami w rekordach domen, umożliwiające potwierdzenie tożsamości właściciela domeny.

Kod AuthInfo jest wykorzystywany przy operacjach na domenie takich jak:

  • transfer domeny
  • zmiana informacji kontaktowych
  • przedłużanie domeny
  • zmiana DNS
 

Aby uzyskać kod AuthInfo należy skontaktować się z rejestratorem domeny, z którym zarejestrowana jest domena. Czasami kod ten można znaleźć w panelu klienta rejestratora lub na skrzynce mailowej podana przy rejestracji.

Warto mieć na uwadze, że kod AuthInfo jest jednorazowy i nie powinien być udostępniany osobom trzecim, gdyż po jego wykorzystaniu trzeba będzie uzyskać nowy.

Autoresponder

Jest to funkcja, która pozwala na automatyczne wysyłanie odpowiedzi na przychodzące wiadomości e-mail. Jest to przydatna funkcja, gdy nie jesteś w stanie osobiście odpowiedzieć na wiadomości przychodzące, np. w trakcie urlopu, w weekendy czy po godzinach pracy.

Autoresponder może być skonfigurowany na poziomie serwera pocztowego lub konta e-mail, i pozwala na ustawienie okresu czasu, w którym będzie wysyłał odpowiedzi, oraz treści odpowiedzi. Można ustawić również niektóre reguły, które pozwolą na personalizację odpowiedzi czy odrzucenie niektórych wiadomości.

Funkcja ta jest szczególnie przydatna dla osób, które często są niedostępne, ale chcą poinformować swoich kontaktów, że wiadomość zostanie przeczytana i odpowiedzą jak najszybciej, lub też dla firm, które chcą poinformować klientów o przerwie w działaniu, godzinach otwarcia itp.

B2B

Oznacza “business-to-business”, co w tłumaczeniu oznacza “biznes-dla-biznesu”. Jest to termin, który odnosi się do transakcji i relacji handlowych pomiędzy przedsiębiorstwami, a nie między przedsiębiorstwem a konsumentem (B2C – “business-to-consumer”).
Przykłady działań B2B to:

  • sprzedaż surowców i materiałów przez dostawców do producentów
  • sprzedaż maszyn i sprzętu przez producentów do innych przedsiębiorstw
  • sprzedaż usług IT przez firmy do innych przedsiębiorstw
  • zakup towarów i usług przez firmy, do wykorzystania w dalszej produkcji czy usługach
 

Działalność B2B jest często skoncentrowana na specyficznych produktach czy usługach, przeznaczonych dla określonego sektora przemysłu czy branży. Wymagania dotyczące jakości, ilości, dostaw i warunków płatności są często bardziej skomplikowane niż w przypadku działań B2C. Firmy B2B często posiadają specjalistyczn

B2C

Oznacza “business-to-consumer” czyli “biznes-do-konsumenta”. Jest to termin, który odnosi się do transakcji i relacji handlowych między przedsiębiorstwem a indywidualnym konsumentem, a nie między przedsiębiorstwami (B2B – “business-to-business”).
Przykłady działań B2C to:

  • sprzedaż detaliczna produktów przez sklepy stacjonarne czy internetowe
  • sprzedaż usług turystycznych czy rekreacyjnych
  • dostarczanie usług telekomunikacyjnych czy ubezpieczeniowych dla indywidualnych klientów
 

Działalność B2C skupiona jest na spełnianiu potrzeb i wymagań indywidualnych klientów. Firmy B2C muszą być przygotowane na szybkie reagowanie na zmieniające się trendy, a także być w stanie dostarczać produkty czy usługi w odpowiedniej cenie oraz w odpowiedniej formie. Mogą również korzystać z różnych kanałów dystrybucji takich jak sklepy internetowe czy marketplace.

Back-end

Część systemu informatycznego, która jest odpowiedzialna za obsługę wewnętrznych procesów, logikę biznesową i interakcje z bazą danych oraz systemami zewnętrznymi. Back-end nie jest bezpośrednio widoczny dla użytkownika, ale jest odpowiedzialny za przetwarzanie i przekazywanie danych potrzebnych do wyświetlenia na front-endzie.

Back-end składa się zazwyczaj z serwerów, baz danych i aplikacji, które przetwarzają i przesyłają dane między różnymi systemami, a także zapewniają logikę biznesową i bezpieczeństwo aplikacji. Jest on wykorzystywany przez deweloperów, którzy piszą kod dla serwerów, baz danych oraz aplikacji, jak również zarządzających infrastrukturą, którzy zarządzają serwerami i bazami danych.

W odróżnieniu od front-endu, który jest częścią aplikacji widoczną dla użytkownika, Back-end jest ukryty za interfejsem użytkownika i jest odpowiedzialny za logikę biznesową oraz przechowywanie i przetwarzanie danych. Bez poprawnie działającego back-endu, front-end nie miałby danych do wyświetlenia i nie byłby w stanie spełnić swojej funkcji.

Zazwyczaj składa się on z kilku warstw, w tym warstwy logiki biznesowej, warstwy dostępu do danych, warstwy bezpieczeństwa oraz warstwy sieciowej. Warstwa logiki biznesowej jest odpowiedzialna za przetwarzanie danych i wykonywanie określonych operacji, warstwa dostępu do danych jest odpowiedzialna za dostęp do baz danych, warstwa bezpieczeństwa jest odpowiedzialna za zabezpieczenie danych i systemu, a warstwa sieciowa jest odpowiedzialna za komunikację między różnymi częściami systemu.

Badanie trackingowe

(inaczej: śledzenie użytkownika) jest to metoda badawcza polegająca na śledzeniu i analizie zachowania użytkowników w internecie, w celu lepszego zrozumienia ich potrzeb i preferencji. Badanie trackingowe pozwala na zebranie danych dotyczących sposobu korzystania z witryny, w tym informacji o ścieżce użytkownika na stronie, czasie spędzonym na poszczególnych podstronach, klikniętych linkach oraz zachowaniach przed i po dokonaniu transakcji e-commerce.

Może być ono przeprowadzone za pomocą specjalistycznych narzędzi takich jak narzędzia do analizy ruchu witryny czy heatmaps. Dane zbierane przez takie narzędzia mogą być następnie przetwarzane i analizowane, aby uzyskać wgląd w zachowanie użytkowników i pomóc w optymalizacji i personalizacji treści witryny czy dostosowanie jej do potrzeb użytkowników.

Badanie trackingowe jest szczególnie przydatne w przypadku sklepów internetowych, gdzie pozwala na lepsze rozumienie zachowań konsumentów, a tym samym pozwala na dostosowanie oferty i reklamy do ich potrzeb.

Banner internetowy

Rodzaj reklamy w internecie, która jest wyświetlana w postaci graficznej, zazwyczaj w formie prostokątnego obrazu, na stronach internetowych. Bannerem może być zarówno grafika statyczna, jak i animowana. Zwykle jest on umieszczany w różnych miejscach na stronie, np. w górnej lub dolnej części witryny, czy też po bokach.

Bannery internetowe są popularnym sposobem na promocję produktów czy usług. Głównym ich celem jest skierowanie uwagi użytkownika na reklamowany produkt czy usługę, oraz przekonanie go do kliknięcia na banner i przejścia na stronę reklamodawcy.

Bannery internetowe mogą być zarówno statyczne jak i dynamiczne, dostarczające różnych form reklamy zależnie od potrzeb klienta. Popularne formaty to : gif, jpeg, png, swf (flash)

Bannery często można spotkać rozmieszczane na różnych witrynach, w ramach tzw. sieci reklamowych, co pozwala na dotarcie do różnych grup odbiorców.

Mimo że stały się one popularną formą reklamy w Internecie, ich skuteczność jest kwestią kontrowersyjną, ponieważ użytkownicy często ignorują tego typu reklamy lub zablokowali je za pomocą specjalnych rozszerzeń przeglądarki.

Baza danych

(ang. database) to system informatyczny, który przechowuje i udostępnia dane w sposób umożliwiający ich efektywne przetwarzanie i wykorzystanie. Bazy danych są używane w wielu różnych celach, takich jak: przechowywanie informacji o klientach, produktach, transakcjach, itp.

Składają się z tabel, które zawierają informacje, oraz z relacji między tymi tabelami, które pozwalają na łączenie i przetwarzanie danych. Mogą one być zarządzane za pomocą specjalnych programów zwanych menedżerami baz danych (np. MySQL, Oracle, Microsoft SQL Server).

Istnieją różne rodzaje baz danych, w tym bazy relacyjne, dokumentowe, NoSQL, grafowe i inne. Bazy relacyjne są najpowszechniejsze i polegają na przechowywaniu danych w formie tabel z relacjami między nimi. Bazy dokumentowe natomiast pozwalają na przechowywanie danych w formie dokumentów, takich jak JSON czy XML.

Bazy danych są niezbędne w wielu różnych dziedzinach, takich jak handel elektroniczny, medycyna, nauka, transport, itp. Służą do przechowywania, zarządzania i udostępniania informacji, zapewniając lepsze zarządzanie, automatyzację i analizę danych.

Benchmarking

Proces porównywania własnych działań i osiągnięć z działaniami oraz osiągnięciami innych podmiotów, w celu określenia swoich słabych, a także mocnych stron oraz identyfikacji możliwości ich poprawy. Benchmarking pozwala na zwiększenie efektywności i konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez identyfikację najlepszych praktyk i wykorzystanie ich w swoich działaniach.

Istnieje kilka rodzajów benchmarkingu, w tym benchmarking produktów, procesów, usług, jakości, itp.

  • Benchmarking produktów polega na porównaniu własnych produktów z produktami konkurencji pod względem parametrów technicznych, funkcjonalności, designu, itp.
  • Benchmarking procesów polega na porównaniu własnych procesów biznesowych z procesami konkurencji pod względem efektywności, jakości, kosztów, itp.
  • Benchmarking usług polega na porównaniu jakości i poziomu obsługi klienta własnych usług z usługami konkurencji.
  • Benchmarking jakości polega na porównaniu własnych standardów jakości z normami branżowymi czy najlepszymi praktykami branżowymi.
 

W każdym przypadku, ważne jest dokładne określenie kryteriów porównania oraz wybranie odpowiedniej grupy porównawczej, by był on miarodajny i przydatny. Benchmarking może być przeprowadzony przez przedsiębiorstwo samodzielnie, lub przy wsparciu specjalistów z zewnątrz.

Rezultaty powinny być wykorzystane do określenia celów i planów poprawy, a także do stałego monitorowania i oceny postępów. Jest to proces ciągły, ponieważ standardy i najlepsze praktyki ewoluują wraz z postępem technologicznym, dlatego ważne jest regularne przeprowadzanie benchmarkingu w celu utrzymania konkurencyjności.

Blog

Skrót od słowa “weblog”, co oznacza dziennik internetowy. Blog to rodzaj strony internetowej, na której osoba lub grupa osób publikuje regularnie treści, takie jak artykuły, wpisy, zdjęcia czy filmy. Treści na blogu są zwykle chronologicznie ułożone i udostępnione publicznie.

Pojawiły się one po raz pierwszy w latach 90. i szybko stały się popularnym narzędziem do publikowania osobistych przemyśleń, relacji z podróży, opinii na różne tematy oraz do publikacji treści specjalistycznych. Obecnie istnieje wiele różnych rodzajów blogów, od osobistych po biznesowe i branżowe.

Często umożliwiają komentowanie i dyskusję na temat publikowanych treści, co pozwala na interakcję z czytelnikami i budowanie społeczności. Są również często używane jako narzędzie do budowania marki i zwiększania widoczności w Internecie.

Obecnie istnieje wiele narzędzi i platform bloggingowych, takich jak WordPress, Blogger, Medium, czy Tumblr, które pozwalają na łatwe tworzenie i zarządzanie nimi, nawet bez specjalistycznej wiedzy technicznej.

Breadcrumbs

Element nawigacji, często używany w interfejsach użytkownika. Służą one do zapewnienia użytkownikom wizualnej reprezentacji lokalizacji bieżącej strony w witrynie lub aplikacji oraz umożliwienie łatwego nawigowania do stron wyższego poziomu.

Breadcrumbs zwykle pojawiają się jako seria łączy, z każdym łączem reprezentującym stronę wyższego poziomu w hierarchii. Na przykład na witrynie o strukturze hierarchicznej breadcrumb mogłoby wyglądać tak: “Strona główna> Produkty> Komputery> Laptopy”. Każdy element breadcrumb jest łączem, który przenosi użytkownika do odpowiedniej strony w hierarchii.

To pozwala użytkownikowi na świadomość obecnej pozycji na stronie oraz ułatwia przejście na wyższy lub niższy poziom witryny.

Jest to często używane w e-commerce, systemach zarządzania treścią oraz innych typach aplikacji webowych o strukturze hierarchicznej.

Oprócz udostępniania nawigacji, breadcrumbs także pomagają wyszukiwarkom rozumieć strukturę witryny, co może poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Brief

W kontekście reklamy lub marketingu, to dokument, który zawiera podstawowe informacje i cele dla określonego projektu lub kampanii. Zwykle zawiera szczegóły, takie jak grupa docelowa, kluczowa komunikacja i pożądany rezultat. Często jest stosowany jako punkt wyjścia do procesu twórczego i pomaga kierować rozwojem materiałów reklamowych i marketingowych.

Brief może być używany dla różnych rodzajów projektów, na przykład tworzenie nowego logo, marki lub kampanii reklamowej dla produktu lub usługi.

  • W kampanii reklamowej lub marketingowej brief zwykle zawiera informacje dotyczące:
  • grupy docelowej i jej demografii
  • promowanego produktu lub usługi
  • celu kampanii (np. zwiększenie świadomości marki, pozyskiwanie leadów, generowanie sprzedaży)
  • kluczowej komunikacji lub propozycji wartości kampanii
  • budżetu i harmonogramu kampanii
 

Może być przygotowywany przez klienta, agencję reklamową lub zespół marketingu wewnętrznego, aby kierować kierunkiem projektu, zawiera wszystkie niezbędne informacje, których projektant, copywriter lub inni członkowie zespołu potrzebują, aby przejść do realizacji projektu.

Brief jest kluczowym dokumentem, ponieważ pomaga zapewnić, że wszyscy uczestniczący w projekcie są na tej samej stronie i że ostateczny wynik spełnia pożądane cele i oczekiwania.

Cache

Pliki tymczasowe, które są tworzone przez przeglądarki internetowe, aplikacje lub system operacyjny, aby przechowywać często używane informacje. Celem plików cache jest przyspieszenie dostępu do danych, które są często używane lub niedawno wykorzystywane.

Na przykład, gdy odwiedzasz stronę internetową, przeglądarka pobiera i zapisuje plik HTML oraz inne elementy strony, takie jak obrazy i skrypty JavaScript, do pliku cache, aby przy następnym odwiedzeniu tej strony nie trzeba było pobierać tych plików ponownie. Dzięki temu, wczytywanie strony jest szybsze, ponieważ przeglądarka może po prostu przeczytać pliki z cache’u zamiast ponownie łączyć się z serwerem.

Podobnie, aplikacje często korzystają z plików cache do przyspieszenia dostępu do danych, zamiast za każdym razem ponownie je pobierać lub generować. System operacyjny również używa plików cache, np. do przechowywania danych dotyczących plików systemowych, aby przyspieszyć przeglądanie i dostęp do plików na dysku twardym.

Warto pamiętać, że te pliki mogą stać się przyczyną błędów lub problemów, jeśli są przestarzałe lub zajmują zbyt dużo miejsca na dysku. W takim przypadku można je czasami usunąć, aby rozwiązać problemy.

Captcha

(Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) to rodzaj testu, który jest używany do wykrywania, czy użytkownik, który próbuje wykonać jakąś akcję (np. zalogować się do serwisu internetowego lub wysłać formularz) jest człowiekiem czy też automatycznym programem (botem). Celem Captcha jest zabezpieczenie przed atakami automatycznymi, takimi jak spam, próby przejęcia konta lub masowe rejestracje użytkowników.

Najczęstszym typem Captcha jest test tekstowy, w którym użytkownik musi przepisać ciąg znaków z obrazka lub audio. Są też inne rodzaje Captcha, takie jak:

  • Testy reCAPTCHA: to popularna usługa Captcha, która polega na przepisywaniu ciągu znaków lub rozwiązaniu prostego problemu matematycznego.
  • Testy obrazkowe: które polegają na wybraniu obrazów z grupy, które pasują do określonej kategorii (np. wybieranie samochodów z grupy zdjęć).
  • Testy głosowe: polegające na przesłuchaniu komputerem generowanego ciągu znaków i ich nagrania.
 

Captcha jest ważnym narzędziem do ochrony serwisów internetowych i aplikacji przed automatycznymi atakami, jednak ich skuteczność jest różna, a dla niektórych użytkowników mogą być trudne do przejścia. Niektóre z nich zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych mogą być trudne do rozwiązania, na przykład w przypadku tekstu wyświetlanego na obrazku.

Certyfikat SSL

(Secure Socket Layer) to rodzaj certyfikatu cyfrowego, który jest używany do uwierzytelnienia witryn internetowych oraz do szyfrowania danych przesyłanych między przeglądarką a serwerem. Dzięki temu można zapewnić bezpieczeństwo połączenia, chroniąc przed atakami hakerskimi, takimi jak przechwytywanie danych czy phishing.

Certyfikat SSL składa się z dwóch kluczy – prywatnego i publicznego. Klucz publiczny jest udostępniany wszystkim, którzy nawiązują połączenie z witryną, natomiast klucz prywatny jest trzymany przez administratora serwera i służy do szyfrowania danych. Gdy przeglądarka nawiązuje połączenie z serwerem, korzysta z klucza publicznego, aby uwierzytelnić certyfikat i jednocześnie szyfrować dane przesyłane między stroną.

Aby uzyskać certyfikat SSL, należy przejść proces weryfikacji, który polega na potwierdzeniu tożsamości właściciela witryny oraz na zweryfikowaniu, że dana domena jest prawidłowo zarejestrowana i zarządzana. Mogą być one wydawane przez różne jednostki certyfikujące (ang. Certificate Authorities – CA), które są odpowiedzialne za weryfikację i wydawanie certyfikatów.

Niektóre przykłady certyfikatów SSL to SSL/TLS, Lets Encrypt czy RapidSSL. Obecnie w przeglądarkach standardowo jest oznaczanie certyfikatów SSL za pomocą kłódki, która pokazuje czy połączenie jest bezpieczne.

Cesja domeny

To proces przeniesienia praw do danej domeny internetowej z jednej osoby na inną. Proces ten jest zazwyczaj regulowany przez firmy zarządzające domenami (tzw. rejestratorzy domen), które określają procedury i warunki przenoszenia własności domeny. W celu przeniesienia domeny należy zazwyczaj wypełnić odpowiednie formularze i dokumenty, a następnie potwierdzić transakcję, np. poprzez link aktywacyjny wysłany na adres e-mail.

Jest to często używane w przypadku sprzedaży domeny, a także w przypadku gdy firma chce przenieść swoją domenę na inną firmę lub osobę. Wymagane są podpisane dokumenty od strony zbywcy oraz nabywcy, a proces trwa od kilku godzin do kilku dni roboczych, w zależności od rejestratora.

Pamiętać trzeba, że cesja dotyczy tylko praw do danej nazwy domeny, a nie na przykład strony internetowej, czy praw do znaku towarowego, które nie są objęte tą operacją i należy do nich osobno uzyskać zgodę.

Cookies

Małe pliki tekstowe, które przeglądarka internetowa zapisuje na komputerze lub urządzeniu mobilnym użytkownika, gdy odwiedza on różne strony internetowe. Pliki te zawierają różne informacje, takie jak identyfikator sesji, preferencje językowe, daty i godziny ostatniej wizyty, itp.

Cookies są wykorzystywane przez wiele stron internetowych do różnych celów. Na przykład:

  • pamiętanie ustawień użytkownika (np. języka, rozmiaru czcionki), dzięki czemu nie trzeba ich każdorazowo wprowadzać na nowo przy kolejnej wizycie,
  • tworzenie statystyk odwiedzin,
  • personalizacja reklam,
  • zabezpieczenie stron i formularzy przed automatycznym wysyłaniem,
  • połączenie z kontami w serwisach społecznościowych.
 

Cookies są zazwyczaj bezpieczne dla urządzenia, ale mogą być stosowane w celach reklamowych i śledzenia użytkownika. Dlatego użytkownicy mogą decydować o ich akceptacji lub odrzuceniu przez ustawienia swojej przeglądarki. Mogą również usuwać pliki cookies po każdym zakończeniu przeglądania.

Copywriting

Proces tworzenia i pisania tekstów reklamowych, takich jak teksty na strony internetowe, reklamy, ulotki, e-maile marketingowe, teksty na plakaty, itp. Celem copywritingu jest przede wszystkim przekonanie odbiorców do skorzystania z oferowanego produktu lub usługi poprzez skuteczne przedstawienie jego zalet i korzyści.

Copywriter musi znać techniki perswazji oraz potrafić tworzyć przekonujące i atrakcyjne teksty, które przyciągną uwagę odbiorcy i zachęcą do działania. Powinien również znać swoich odbiorców i być w stanie dostosować język oraz styl tekstu do ich potrzeb i preferencji.

Copywriting jest ważnym elementem marketingu, ponieważ dobrze napisany tekst reklamowy jest skuteczniejszy niż nawet najlepiej zaprojektowane reklamy graficzne.

Jest on dziedziną obejmującą różne rodzaje pisania, od reklam, przez teksty do prasówki czy opisy produktów, do pisania scenariuszy reklamowych, czy tekstów na stronę internetową czy bloga. Copywriter musi być kreatywny, aby móc dostosować swój styl do różnych potrzeb, a jednocześnie musi być profesjonalny, aby przeprowadzić swojego odbiorcę przez proces zakupowy.

CPA

“cost per action” (koszt za działanie), jest to forma rozliczeń reklamowych, gdzie reklamodawca płaci za określone działanie wykonane przez użytkownika, np. dokonanie zakupu, wypełnienie formularza, zapisanie się na newsletter.

Jest to jedna z form płatności za reklamę, inne to CPM (cost per mile, koszt za tysiąc wyświetleń) czy CPC (cost per click, koszt za kliknięcie w reklamę). CPA jest używany głównie w marketingu internetowym, gdzie można łatwiej śledzić wykonanie określonej akcji.

CPA jest korzystne dla reklamodawców, ponieważ płacą tylko za efektywne działanie. Jest to również korzystne dla wydawców, ponieważ płacą tylko za rzeczywisty rezultat reklamy, a nie tylko za wyświetlenia czy kliknięcia.

W modelu CPA, reklamodawca i wydawca ustalają cenę za konkretne działanie, takie jak zapisanie się na newsletter, dokonanie zakupu czy wypełnienie formularza, i umawiają się na rozliczenie tylko za te działania, które rzeczywiście zostaną wykonane.

CPC

“cost per click” (koszt za kliknięcie), jest to forma rozliczeń reklamowych, w której reklamodawca płaci za każde kliknięcie w reklamę. Jest to jedna z popularniejszych form płatności za reklamę, zwłaszcza w marketingu internetowym.

W modelu CPC, reklamodawca ustala budżet na kampanie reklamowe i płaci tylko za rzeczywiste kliknięcia w reklamę, niezależnie od liczby wyświetleń. Dzięki temu ma on większą kontrolę nad kosztami reklamy i może skuteczniej kierować swoje działania marketingowe.

CPC jest często stosowane w reklamie online, szczególnie w wyszukiwarkach oraz na portalach społecznościowych, gdzie reklamodawca płaci za kliknięcia w reklamę i tylko za te kliknięcia, a nie za wyświetlenia reklamy. Jest to bardziej efektywny model niż CPM (cost per mile, koszt za tysiąc wyświetleń) gdzie reklamodawca płaci za każde wyświetlenie reklamy.

CPC jest skutecznym narzędziem do generowania ruchu i pozyskiwania nowych klientów, jednak ma też swoje wady, takie jak trudności z mierzeniem skuteczności reklamy oraz skupienie się na kliknięciach, a nie na konwersjach.

CPM

“cost per mile” (koszt za tysiąc wyświetleń) jest to forma rozliczeń reklamowych, w której reklamodawca płaci za każde wyświetlenie reklamy. Jest to jedna z popularniejszych form płatności za reklamę, zwłaszcza w marketingu internetowym.

W modelu CPM, reklamodawca ustala budżet na kampanie reklamowe i płaci za każde wyświetlenie reklamy, niezależnie od liczby kliknięć. Dzięki temu ma on większą kontrolę nad kosztami reklamy i może skuteczniej kierować swoje działania marketingowe.

CPM jest często stosowany, gdy reklamodawca chce skupić się na zwiększeniu świadomości marki czy produktu, a nie tylko na konkretnych kliknięciach.

CPM jest szczególnie przydatny w przypadku reklam na serwisach z dużą ilością treści, takich jak portale informacyjne, gdzie reklamodawca płaci za wyświetlenie swojej reklamy, a nie za kliknięcia. jednak ma też swoje wady takie jak trudności z mierzeniem skuteczności reklamy, czy ryzyko, że reklama jest wyświetlana w miejscach, gdzie jej nie widzi.

CPP

“cost per point” (koszt za punkt) jest to forma rozliczeń reklamowych, związanych z telewizyjną i radiową emisją reklam. CPP jest używany do określenia kosztu emisji reklamy w określonym programie, o określonej porze, w określonej grupie odbiorców.

W modelu CPP, reklamodawca ustala budżet na kampanie reklamowe i płaci za każdy wyemitowany punkt reklamy, niezależnie od liczby odbiorców czy odzewu na reklamę.

CPP jest często stosowany przy emisji reklam w telewizji czy radiu, w której reklamodawca płaci za emisję reklamy, a nie za liczbę widzów lub słuchaczy. Jest to przydatne, gdy reklamodawca chce dotrzeć do określonej grupy odbiorców, ale jednocześnie ma ograniczony budżet.

Podobnie jak inne modele rozliczeń, CPP ma swoje zalety i wady. Zaletą jest to, że reklamodawca może skupić się na dotarciu do określonej grupy odbiorców i kontrolować koszty reklamy. Wadą jest to, że trudniej jest mierzyć skuteczność reklamy, gdyż nie ma jasnego odniesienia między liczbą wyemitowanych punktów a liczbą widzów czy słuchaczy.

CMS

“system zarządzania treścią” (ang. Content Management System) jest to oprogramowanie, które pozwala na łatwą edycję i zarządzanie treścią na stronie internetowej bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania.

CMS pozwala na dodawanie, edycję i usuwanie treści, takich jak teksty, zdjęcia, filmy, itp. bezpośrednio przez przeglądarkę internetową. W zależności od systemu, możliwe jest również zarządzanie różnymi elementami strony, takimi jak layout, menu, czy ustawienia SEO.

CMS jest przydatny dla właścicieli stron internetowych, ponieważ pozwala na łatwą edyję aktualizację treści bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania czy HTML. Dzięki temu, możliwe jest szybkie i efektywne zarządzanie treścią na stronie bez konieczności angażowania specjalistów z zewnątrz.

Często jest wykorzystywany przez firmy i organizację, które potrzebują często aktualizować swoją stronę internetową z informacjami, takimi jak wydarzenia, czy promocje. Pozwala to na utrzymanie strony w ciągłej aktualności i zwiększenie jej atrakcyjności dla odwiedzających.

Istnieje wiele różnych CMS-ów, od prostych i darmowych rozwiązań, po bardziej zaawansowane i płatne systemy. Wiele z nich jest open-source, co pozwala na dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb i wymagań.

CRM

(ang. Customer Relationship Management) jest to strategia oraz zestaw narzędzi i technologii, które służą do zarządzania relacjami z klientami. Celem CRM jest poprawa jakości relacji z klientami poprzez skuteczniejsze zarządzanie informacjami o nich oraz poprawa efektywności działań związanych z sprzedażą, marketingu i obsługą klienta.

CRM składa się z kilku komponentów, w tym:

  • systemów zarządzania danymi o klientach, które zbierają, przechowują i udostępniają informacje o klientach,
  • narzędzi do automatyzacji procesów sprzedaży, marketingu i obsługi klienta,
  • narzędzi do analizy danych o klientach, które pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących bieżących i przyszłych działań.
 

Dzięki CRM, firmy mogą lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, personalizować swoje działania oraz skuteczniej komunikować się z nimi, co z kolei pozwala na zwiększenie zadowolenia klientów oraz wzrost przychodów i rentowności. Dostarcza on także informacji, które pozwalają na poprawę jakości i efektywności działań, pozwalają na bardziej celowe działanie, komunikację oraz pozyskanie nowych klientów. Umożliwia również automatyzację wielu procesów, co pozwala na oszczędność czasu i zwiększenie efektywności pracowników.

CRM jest stosowany przez różne rodzaje przedsiębiorstw, zarówno małe, średnie jak i duże. Pozwala na optymalizację komunikacji z klientami, lepsze zarządzanie relacjami i informacjami o nich, a także na lepszą sprzedaż oraz marketing. Jest to narzędzie przydatne zarówno dla przedsiębiorstw B2B jak i B2C. CRM jest coraz częściej stosowany przez firmy, ponieważ pozwala na lepsze poznanie potrzeb klientów i na trafniejsze dostosowanie oferty do ich potrzeb.

Domena

Nazwa identyfikująca unikalnie stronę internetową lub inne usługi sieciowe na świecie. Nazwa domeny składa się z dwóch części: nazwy głównej (np. “google” w przypadku “google.com”) oraz rozszerzenia (np. “.com” w przypadku “google.com”). Nazwa główna jest wybierana przez właściciela strony, natomiast rozszerzenie jest przypisane przez odpowiednią instytucję, np. organizacja rządowa lub komercyjna.

Rozszerzenie domeny jest ważne, ponieważ decyduje o celu i przeznaczeniu strony. Na przykład, rozszerzenie “.com” oznacza, że jest to strona komercyjna, “.edu” oznacza, że jest to strona edukacyjna, a “.gov” oznacza, że jest to strona rządowa.

Aby posiadać domenę, trzeba ją zarejestrować u odpowiedniej instytucji, czyli tzw. rejestratora domen. Rejestratorzy domen to firmy, które przydzielają i rejestrują domeny, i opłacają roczną opłatę za ich użytkowanie. Po jej zarejestrowaniu, trzeba ją przypisać do serwera, na którym będzie hostowana strona internetowa.

Delegacja domeny

Określana jako rejestracja domeny, to proces przypisywania nazwy domeny do określonego serwera DNS (Domain Name System), który odpowiada za przetrzymywanie informacji na temat danej domeny. W skrócie, delegacja domeny polega na ustawieniu odpowiednich rekordów DNS, takich jak adres IP serwera, na którym jest hostowana strona internetowa, oraz adresów serwerów poczty e-mail dla danej domeny.

Proces ten rozpoczyna się od rejestracji nazwy domeny u rejestratora domen. W trakcie procesu rejestracji, rejestrator domen przypisuje adresy IP serwerów DNS do danej domeny. Po zakończeniu, właściciel może ustawić odpowiednie rekordy DNS na serwerach, aby umożliwić przeglądarkom internetowym i innym urządzeniom odnalezienie strony internetowej lub usług związanych z daną domeną.

Delegacja domeny jest istotna, ponieważ pozwala na odnalezienie strony internetowej lub innych usług dla danej domeny przez użytkowników internetu. Bez prawidłowej delegacji, użytkownicy nie będą mogli odnaleźć strony internetowej, ponieważ ich przeglądarki nie będą w stanie znaleźć odpowiedniego serwera DNS dla danej domeny.

E-commerce

(ang. electronic commerce) to rodzaj handlu, który odbywa się przy użyciu internetu. Oznacza to sprzedaż produktów lub usług przez strony internetowe, sklepy internetowe lub aplikacje mobilne. Może to obejmować zarówno sprzedaż B2C (od przedsiębiorstwa do konsumenta), jak i B2B (od przedsiębiorstwa do przedsiębiorstwa).

E-commerce rozwinął się wraz z rozwojem technologii internetowej i rosnącym zaufaniem konsumentów do zakupów przez internet. Dziś obejmuje wiele różnych rodzajów transakcji, w tym zakupy produktów, usług, rezerwacje, a także płatności i transakcje finansowe. Wiele firm rozszerzyło swoje działania e-commerce poza granice swojego kraju, wykorzystując internet do sprzedaży swoich produktów lub usług na rynkach międzynarodowych.

Ma on wiele zalet dla kupujących i sprzedających. Dla kupujących oznacza to wygodę zakupów z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, a dla sprzedających, możliwość dotarcia do szerszego grona klientów i zwiększenie efektywności działalności poprzez automatyzację procesów.

E-commerce rozwijając się ciągle rozszerza swoje usługi, obecnie działa już nie tylko w formie sklepów internetowych ale również pojawiają się nowe formy, takie jak: sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych, czy też “marketplace” czyli platformy udostępniające sprzedawcom przestrzeń sprzedażową.

FAQ

(ang. Frequently Asked Questions, czyli “często zadawane pytania”) to sekcja na stronie internetowej lub w aplikacji, która zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące danego produktu lub usługi. Jest to pomocna dla użytkowników, ponieważ pozwala im szybko znaleźć odpowiedzi na ich pytania bez konieczności kontaktu z obsługą klienta.

Sekcja FAQ zwykle zawiera pytania i odpowiedzi, które są pogrupowane tematycznie lub według kategorii. Mogą one zawierać zarówno pytania dotyczące funkcjonalności produktu, jak i pytania dotyczące polityki reklamacji, dostawy lub płatności.

FAQ może być również dostępne w formie wyszukiwarki lub formularza, który pozwala użytkownikom na szybkie znalezienie odpowiedzi na swoje pytania.

Jest przydatna dla firm, ponieważ pozwala im na zwiększenie satysfakcji klienta poprzez szybkie rozwiązanie problemów, a także może pomóc w redukcji liczby połączeń telefonicznych czy e-maili do działu obsługi klienta.

Favicon

(ang. “favorite icon”) to mała ikona reprezentująca stronę internetową, która jest wyświetlana przy adresie strony w pasku adresu przeglądarki lub na karcie otwartej w przeglądarce. Może być również wyświetlana w zakładkach lub na liście ulubionych.

Favicon jest plikiem graficznym w formacie .ico, .png lub .gif. Zwykle ma rozmiar 16×16 lub 32×32 pikseli.

Nie jest on wymagany do poprawnego działania strony, jednak jest to dobry sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki i sprawienie, że twoja strona wygląda profesjonalnie. Wiele firm i organizacji korzysta z Faviconów, aby ułatwić identyfikację swoich stron internetowych przez użytkowników.

Aby dodać Favicon do swojej strony, należy umieścić plik na serwerze i wstawić odpowiedni kod HTML lub tag link do nagłówka strony internetowej.

W niektórych CMS’ach dostępne są opcje konfiguracji dodanie faviconu, takie jak w WordPress.

Firewall

Narzędzie służące do ochrony systemów informatycznych przed nieautoryzowanym dostępem z zewnątrz. Jest to oprogramowanie lub sprzęt, który kontroluje przepływ ruchu sieciowego między różnymi sieciami lub komputerami. Firewall filtruje ruch sieciowy na podstawie zdefiniowanych zasad i kontroluje, które połączenia są dozwolone, a które nie.

Może działać na kilku poziomach: na poziomie aplikacji, transportu lub sieci. Firewall na poziomie aplikacji kontroluje dostęp do konkretnych aplikacji, takich jak usługi sieciowe, protokoły i pliki. Na poziomie transportu kontroluje ruch na podstawie numerów portów w protokole TCP/IP. Natomiast na poziomie sieci kontroluje ruch na podstawie adresów IP.

Firewall jest często stosowany jako pierwsza linia obrony przed atakami z zewnątrz i jest ważnym elementem bezpieczeństwa sieciowego. Pomaga on chronić system przed szkodliwym oprogramowaniem, hakerami i innymi formami ataków cybernetycznych.

FTP

(File Transfer Protocol) jest standardowym protokołem używanym do przesyłania plików między komputerami w sieci. FTP umożliwia użytkownikowi przeglądanie zawartości zdalnego serwera plików i przesyłanie plików do niego oraz z niego.

FTP pozwala na połączenie się z serwerem plików i uzyskanie dostępu do plików znajdujących się na nim za pomocą specjalnego oprogramowania klienta FTP. Możliwe jest również korzystanie z FTP za pomocą komend wiersza polecenia.

To rozwiązanie jest szeroko stosowane w przemyśle, ponieważ jest prosty w użyciu i umożliwia szybkie i bezpieczne przesyłanie plików między różnymi systemami operacyjnymi.

Istnieją dwa typy połączeń FTP: jednoznaczne (anonymous) i autentyfikowane (zwykle przez nazwę użytkownika i hasło). W połączeniu jednoznacznym klient może przeglądać i pobierać pliki z serwera, ale nie ma możliwości ich edycji czy przesyłania na serwer. W połączeniu autentyfikowanym ma dostęp do wszystkich funkcji, włącznie z edycją czy przesyłaniem plików.

Google Ads

Wcześniej znany jako Google AdWords, to platforma reklamowa firmy Google, która pozwala reklamodawcom na tworzenie i emitowanie reklam tekstowych, graficznych i wideo na różnych serwisach internetowych. Reklamy te są wyświetlane głównie w wynikach wyszukiwania Google, a także na stronach partnerskich, takich jak YouTube i Gmail.

Reklamodawcy płacą za reklamy tylko wtedy, gdy użytkownicy klikają w reklamy. Jest to model płatności za kliknięcie (PPC). Dzięki temu Google Ads pozwala na efektywne i precyzyjne targetowanie reklam do określonej grupy odbiorców. Reklamodawcy mogą ustawić budżet dzienny lub miesięczny, a także wybrać słowa kluczowe, na które chcą, aby ich reklamy były wyświetlane.

Google Ads jest często stosowany przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które chcą pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż swoich produktów lub usług. Jest to skuteczny sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zwiększenie widoczności marki.

Google Analytics

Narzędzie używane do analizowania ruchu na stronie internetowej. Pozwala ono na śledzenie statystyk dotyczących odwiedzin, źródeł ruchu, liczby użytkowników i wielu innych parametrów. Dzięki niemu można lepiej poznać swoich użytkowników, zrozumieć jak korzystają oni z witryny i co im się podoba lub nie podoba, co pozwala na lepszą optymalizację witryny.

Aby z niego korzystać, należy założyć konto, a następnie dodać specjalny kod śledzenia do strony internetowej. Po zainstalowaniu kodu, zbierane są dane dotyczące ruchu na stronie, które można analizować w panelu Google Analytics.

Wyniki analizy można wykorzystać do poznania preferencji i potrzeb użytkowników, do optymalizacji struktury i zawartości witryny, do planowania działań reklamowych i wielu innych zastosowań. Google Analytics jest narzędziem bezpłatnym, a jego obsługa jest prosta, choć wymaga pewnej wiedzy z zakresu analizy danych.

Grafika wektorowa

Rodzaj grafiki komputerowej, która składa się z obiektów matematycznych, takich jak linie, koła, elipsy i krzywe, zamiast z punktów (pikseli), jak w przypadku grafiki rastrowej. Obiekty wektorowe są opisywane przez algorytmy matematyczne, a nie przez pliki z danymi o kolorze i położeniu każdego piksela.

Grafika wektorowa ma kilka zalet w porównaniu z grafiką rastrową. Przede wszystkim, jest ona niezależna od rozdzielczości, co oznacza, że może być skalowana bez utraty jakości. Obiekty wektorowe są też łatwiejsze do edytowania i modyfikowania niż obrazy rastrowe.

Często jest ona używana do tworzenia ilustracji, diagramów, grafik i logo. Popularne formaty plików wektorowych to EPS, SVG, AI i PDF. Przykładami programów do tworzenia grafiki wektorowej są Adobe Illustrator, Inkscape, CorelDraw.

Grupa docelowa

Grupa ludzi, do której skierowana jest określona kampania reklamowa, marketingowa lub sprzedażowa. Jest to grupa, która jest najbardziej zainteresowana daną ofertą lub produktem, i która najprawdopodobniej dokona zakupu. Określenie grupy docelowej pozwala na skuteczniejsze dostosowanie komunikatów reklamowych, oferty cenowej, i innych elementów kampanii do potrzeb i preferencji potencjalnych klientów.

Dzięki określeniu grupy docelowej, marka może skuteczniej dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, a tym samym zwiększyć efektywność swoich działań marketingowych i sprzedażowych.

Aby określić grupę docelową, można przeprowadzić badanie rynku, analizując dane demograficzne, zachowania zakupowe, preferencje i potrzeby potencjalnych klientów.

Hosting

Usługa polegająca na umieszczeniu strony internetowej na serwerze, który jest dostępny dla użytkowników przez całą dobę. Serwery hostingu są zarządzane przez firmę hostingową, która odpowiada za jego prawidłowe działanie oraz bezpieczeństwo danych.

Istnieje kilka rodzajów hostingu, w tym:

  • Hosting współdzielony, który jest najtańszym i najprostszym rozwiązaniem. Wiele stron internetowych jest umieszczanych na jednym serwerze, dzieląc między sobą koszty.
  • Hosting dedykowany, w którym cały serwer jest przeznaczony tylko dla jednej strony internetowej. Jest to rozwiązanie dla witryn o dużym natężeniu ruchu oraz wymagających większej mocy obliczeniowej.
  • VPS (ang. Virtual Private Server) – pośrednie rozwiązanie pomiędzy hostingiem współdzielonym a dedykowanym. Serwer jest podzielony na kilka wirtualnych maszyn, z których każda działa niezależnie.
 

Dobór odpowiedniego rodzaju hostingu zależy od wielu czynników, w tym od wielkości witryny, natężenia ruchu oraz wymagań technicznych.

Korzystając z usługi hostingu, posiadacz strony internetowej nie musi martwić się o koszty związane z utrzymaniem serwera, aktualizacją oprogramowania czy też zabezpieczeniem danych, gdyż to zadanie zostaje przeważnie w rękach firmy hostingowej.

Identyfikacja wizualna

Zwana również Corporate Identity, to zestaw elementów, które pozwalają na łatwe rozpoznanie i zapamiętanie marki przez odbiorców. Elementy te obejmują logo, kolory, czcionki, ikony i inne elementy graficzne, które są charakterystyczne dla danej marki.

Identyfikacja wizualna jest niezwykle ważna, ponieważ pozwala na budowanie rozpoznawalności marki, a także pozytywnego wizerunku w oczach konsumentów. Dzięki spójności elementów, marka jest łatwiej rozpoznawalna, co przekłada się na lojalność klientów i wzrost sprzedaży.

Projektowanie identyfikacji wizualnej jest procesem złożonym i wymagającym, który obejmuje analizę rynku, konkurencji oraz grupy docelowej, a także badanie potrzeb i oczekiwań klientów. Pozwala to na stworzenie unikalnego i trafiającego w gusta odbiorców wizerunku marki.

Layout

W projektowaniu graficznym i web designie, to układ elementów na stronie internetowej lub w publikacji drukowanej. Layout odpowiada za to, jak informacja jest prezentowana i jak jest rozmieszczona na stronie.

Ma duży wpływ na czytelność i estetykę strony, dlatego ważne jest, aby był on przejrzysty i logiczny. Układ elementów powinien być przyjazny dla użytkownika i umożliwiać łatwe odnalezienie potrzebnych informacji.

Istnieje wiele różnych metod projektowania layoutu, takich jak:

  • Układ kolumnowy, w którym tekst i obrazy są rozmieszczone w kolumnach na stronie
  • Układ symetryczny, w którym elementy są rozmieszczone po obu stronach strony
  • Układ asymetryczny, w którym elementy są rozmieszczone nieregularnie
  • Układ mieszany, który łączy różne metody projektowania
 

Warto dodać, że projektowanie layoutu nie kończy się w momencie wydrukowania lub wdrożenia strony internetowej. Wraz z upływem czasu potrzeby użytkowników mogą zmienić się, dlatego ważne jest regularne monitorowanie i ewentualne modyfikowanie układu aby zapewnić jak najlepsze doświadczenie użytkownika.

Lightbox

Technika, która polega na wyświetleniu dodatkowego okna, zazwyczaj zwiększającego rozmiar i uwydatniającego treść, po kliknięciu na element na stronie internetowej, np. na zdjęciu, linku, przycisku itp.

W Lightboxie często wykorzystywane są zdjęcia, filmy, mapy, formularze itp. Jest to bardzo przydatne, gdy chcemy pokazać użytkownikowi dodatkową treść bez konieczności przechodzenia na inną stronę lub zakładkę.

Jest to przydatne dla użytkowników, gdyż pozwala na szybkie i wygodne obejrzenie treści, bez konieczności opuszczania obecnej strony. Często są używane do pokazywania galerii zdjęć, filmów lub zwiększania rozmiaru zdjęć, czy też do pokazywania map, czy formularzy.

Dostępne są w wielu bibliotekach JavaScript, takich jak FancyBox, Lightbox, Colorbox, itd. Można również stworzyć swój własny Lightbox korzystając z HTML, CSS i JavaScript.

Link zewnętrzny

Zewnętrzny odnośnik, to hiperłącze, które kieruje użytkownika z obecnej strony internetowej na inną stronę, która jest poza domeną lub subdomeną aktualnie przeglądanej witryny. Linki zewnętrzne są używane, gdy autor strony chce dostarczyć użytkownikowi dodatkowych informacji lub źródeł, lub po prostu ułatwić korzystanie z innych witryn internetowych.

Są one różnie oznaczone, zależnie od przeglądarki, ale przeważnie poprzez nakładanie ikonki z zewnętrznym odnośnikiem lub zmianę koloru w odniesieniu do pozostałych linków na danej stronie.

Linki zewnętrzne są ważne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i dla użytkowników. Z punktu widzenia SEO, mogą przyczynić się do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania, gdy są one z wartościowych i zaufanych stron. Dla użytkowników – pozwalają na łatwe przeniesienie się do dodatkowych źródeł informacji czy też usług.

Link sponsorowany

Nazywany również linkiem reklamowym, to hiperłącze, które jest płatne i ma na celu promowanie strony internetowej lub produktu. Linki sponsorowane są zazwyczaj umieszczane na stronach z wynikami wyszukiwania, takich jak Google, na stronach z artykułami, czy na portale społecznościowych. Są one oznaczone jako reklamy, izolowane od organicznych wyników.

Linki sponsorowane są kupowane od wyszukiwarek, lub stron z artykułami, czy innych witryn za pomocą programów takich jak Google AdWords lub Facebook Ads. Właściciele witryn z kolei zarabiają za ich udostępnienie.

Celem linków sponsorowanych jest przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów oraz przekierowanie ich na stronę docelową, gdzie mogą oni dokonać zakupu lub skorzystać z usługi. Pozwalają one na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i mogą być skuteczniejsze niż inne formy reklamy, takie jak reklama telewizyjna czy prasowa, ze względu na precyzyjne targetowanie grupy docelowej.

Logo

Jest graficznym znakiem lub symboliem, który służy jako identyfikator dla określonej marki, produktu, usługi lub organizacji. Może składać się z liter, cyfr, kształtów lub obrazów, i jest zazwyczaj umieszczane na produktach, reklamach, stronach internetowych oraz innych materiałach marketingowych. Jego celem jest pomoc w rozpoznaniu i zapamiętaniu marki przez konsumentów.

Mapa strony

(ang. sitemap) to dokument, który zawiera listę wszystkich stron i podstron danej witryny internetowej. Ma ona formę hierarchicznej listy lub diagramu, w której każdy element reprezentuje jedną stronę. Mapa strony jest przydatna dla użytkowników, ponieważ pozwala im szybko zorientować się, jakie treści zawiera dana witryna i jakie są powiązania między poszczególnymi podstronami. Jest ona również przydatna dla wyszukiwarek internetowych, ponieważ pozwala im indeksować zawartość witryny szybciej i dokładniej.

W niektórych przypadkach mapy stron są dostępne dla użytkowników końcowych i znajdują się na głównej stronie serwisu, gdzie użytkownik może kliknąć odpowiedni link i przejść do wybranej podstrony.

Marketing szeptany

(ang. word-of-mouth marketing, WOMM) to strategia marketingowa, która polega na wykorzystywaniu rekomendacji odnoszących się do marki, produktu lub usługi, w celu wpłynięcia na opinie i zachowania konsumentów. Polega on na wykorzystaniu przekazu ustnego, który jest przekazywany między osobami bliskimi, znajomymi czy rodziną, dlatego często nazywany jest “pocztą pantoflową” czy “marketingiem rekomendacyjnym”.

Marketing szeptany ma na celu wywołanie pozytywnych reakcji na dany produkt czy usługę, poprzez osoby które nie są bezpośrednio związane z firmą, dzięki czemu rekomendacja jest postrzegana jako bardziej wiarygodna i naturalna. Jest to rodzaj marketingu opierającego się na zaufaniu, dlatego jest on często uważany za bardziej skuteczny niż tradycyjne formy reklamy.

Meta tagi

(meta tags) to kody HTML, które służą do określenia dodatkowych informacji dotyczących strony internetowej. Umieszczane są w sekcji head (nagłówku) strony, niewidoczne dla użytkowników, ale odczytywane przez przeglądarki internetowe oraz wyszukiwarki.

Najważniejsze meta tagi to:

  • meta description – zawiera krótki opis strony, który jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania,
  • meta keywords – zawiera słowa kluczowe, które mają być kojarzone z daną stroną,
  • meta robots – określa, jakie czynności powinny wykonywać wyszukiwarki na danej stronie (np. “index, follow” oznacza, że strona powinna być indeksowana i linki na niej powinny być przeszukiwane).
 

Meta tagi są ważnym elementem pozycjonowania strony (ang. SEO – Search Engine Optimization) bo pozwalają wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość strony i wyświetlać ją w odpowiednim kontekście w wynikach wyszukiwania.

MySQL

Popularny, rozpowszechniony i darmowy system zarządzania bazami danych (ang. database management system, DBMS) oparty na języku SQL (Structured Query Language) przeznaczony głównie do zastosowań webowych.

SQL jest językiem zapytań, który pozwala na tworzenie, modyfikację oraz zarządzanie bazami danych. MySQL jest jednym z najszybszych i najpopularniejszych systemów baz danych relacyjnych, który jest szczególnie przydatny przy tworzeniu aplikacji internetowych oraz przy pracy z dużymi ilościami danych.

Dostępny jest na licencji GPL (GNU Public License) i rozwijany przez Oracle Corporation. Istnieje wiele narzędzi i dodatków do MySQL, które ułatwiają administrowanie i rozwijanie baz danych.

Newsletter

Rodzaj komunikacji marketingowej, polegającej na regularnym wysyłaniu informacji e-mailem do grupy subskrybentów. Newslettery mogą zawierać różnego rodzaju treści, takie jak aktualności, promocje, artykuły, raporty czy zapowiedzi wydarzeń.

Celem newsletterów jest przede wszystkim utrzymanie i budowanie relacji z klientami, a także zwiększanie świadomości marki i skuteczności komunikacji marketingowej.

Mogą być skierowane do różnych grup odbiorców, np. do klientów, partnerów biznesowych czy innych interesariuszy. Aby otrzymywać newsletter należy zazwyczaj dokonać subskrypcji, czyli zapisać się na listę mailingową. W niektórych przypadkach subskrypcja jest dobrowolna, w innych przypadkach jest ona automatycznie przypisana po zakupie czy rejestracji w danej usłudze.

Page Rank

(PR) to algorytm opracowany przez Larry’ego Page’a, jednego z założycieli Google, służący do wyznaczania rangi stron internetowych. Algorytm ten bazuje na teorii grafów i przypomina rankingu akademickiego, gdzie strona jest traktowana jak autor artykułu naukowego i jej pozycja w rankingu zależy od liczby i jakości cytowań.

W przypadku Page Rank, pozycja strony zależy od liczby i jakości linków, które prowadzą do niej z innych stron. Im więcej i im bardziej wartościowych stron linkuje do danej strony, tym wyższy Page Rank ma ta strona. W ten sposób algorytm stara się odzwierciedlić jakość strony oraz jej autorytet w danej dziedzinie.

Page Rank jest jednym z wielu czynników, które Google bierze pod uwagę przy ustalaniu pozycji stron w wynikach wyszukiwania, choć jego rola jest coraz mniejsza wraz z rozwojem i unowocześnieniem algorytmów Google.

Page Speed

To narzędzie stworzone przez Google, służące do analizy szybkości ładowania się stron internetowych. Pozwala ono na identyfikację problemów i błędów, które mogą powodować wolne ładowanie się strony, oraz na zaproponowanie sposobów na ich rozwiązanie.

Page Speed analizuje różne aspekty szybkości strony, takie jak:

  • czas potrzebny na wczytanie HTML, CSS, JavaScript i grafik,
  • rozmiar plików,
  • optymalizację obrazów,
  • cache’owanie plików,
  • i inne.
 

Narzędzie dostarcza także sugestii dotyczących sposobów optymalizacji strony, takie jak usunięcie niepotrzebnych elementów, zmniejszenie rozmiaru plików, zoptymalizowanie kodu i zmiana konfiguracji serwera.

Page Speed jest bardzo przydatne dla web developerów i administratorów serwisów, ponieważ pozwala im na identyfikację problemów, które mogą negatywnie wpływać na użyteczność i doświadczenie użytkowników.

Pop-up

Rodzaj reklamy internetowej, która pojawia się w nowym oknie przeglądarki, gdy użytkownik odwiedza dany serwis. Pop-upy zazwyczaj zawierają treści reklamowe, ale mogą też zawierać formularze zapisu na listę mailingową czy inne przesłanie przez użytkownika.

Pop-upy zaczęły pojawiać się już od połowy lat 90-tych, ale ich popularność spadła z powodu irytacji i zanieczyszczenia reklamowego, jakie przynosiły. Wiele przeglądarek ma wbudowane filtry do blokowania tych typów reklam, co oznacza, że często nie są one widoczne dla użytkowników. Mogą być one również traktowane jako forma spamu i szkodliwego oprogramowanie, które może być źródłem problemów z bezpieczeństwem.

Dlatego zaleca się ostrożność przy korzystaniu z tego typu reklam, oraz używaniu narzędzi do blokowania pop-upów.

Pozycja w wynikach wyszukiwania

Miejsce, na którym dana strona internetowa zostaje wyświetlona w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu określonego zapytania przez użytkownika. W przypadku popularnych wyszukiwarek takich jak Google, pozycja strony jest określana na podstawie algorytmów rankingowych, które uwzględniają różne czynniki, takie jak treść strony, liczbę i jakość linków prowadzących do niej, meta tagi, a także dane demograficzne i preferencje użytkownika.

Im wyższa pozycja strony w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie ona wybrana przez użytkownika. Dlatego wiele firm i właścicieli stron internetowych stara się poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, poprzez działania SEO (Search Engine Optimization) i reklamy PPC (Pay Per Click).

Pozycjonowanie

(ang. Search Engine Optimization, SEO) to proces, dzięki któremu strony internetowe mogą uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, poprzez dostosowanie ich zawartości i struktury do wymogów i algorytmów wyszukiwarek. Celem pozycjonowania jest zwiększenie widoczności strony i przyciągnięcie na nią ruchu organicznego (bezpłatnego) z wyszukiwarki.

Pozycjonowanie składa się z szeregu działań, które pozwalają na optymalizację strony pod kątem jej treści, meta tagów, linków przychodzących, szybkości ładowania, jak również architektury strony. Może obejmować również działania z zakresu marketingu szeptanego czy link buildingu. Wszystko to ma na celu zwiększyć trafność strony internetowej dla określonych zapytań użytkowników oraz zwiększyć jej autorytet i reputację w oczach wyszukiwarek.

Pozycjonowanie to proces ciągły i długofalowy, wymagający regularnej analizy i monitorowania działań oraz wyników. Algorytmy wyszukiwarek są zmienne i zmieniają się regularnie, dlatego pozycjonowanie wymaga ciągłego dostosowywania się do aktualnych wymogów.

Responsywność

(ang. responsiveness) to projektowanie stron internetowych tak, aby ich zawartość i układ automatycznie dostosowywał się do różnych rozmiarów ekranów i urządzeń, na których są wyświetlane.

Strony responsywne są tworzone z użyciem takich technologii jak HTML, CSS, JavaScript, które pozwalają na dostosowywanie rozmiaru i układu elementów na stronie, tak aby były one czytelne i łatwe do nawigacji na różnych urządzeniach, takich jak smartfony, tablety czy komputery.

Responsywność jest ważna, ponieważ coraz więcej osób korzysta z różnych urządzeń do przeglądania stron internetowych, i jest to istotne zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i właściciela serwisu – użytkownik ma lepsze doświadczenie, bo ma dostęp do odpowiedniej wersji strony na swoim urządzeniu, a właściciel serwisu – ma większą widoczność w wynikach wyszukiwania, ponieważ strony responsywne są lepiej oceniane przez wyszukiwarki, a także zwiększa się prawdopodobieństwo, że użytkownik pozostanie na stronie i dokona konwersji.

Jest to obecnie standard w projektowaniu stron internetowych, i jest to ważne dla użytkowników i właścicieli serwisów, ponieważ umożliwia to lepsze doświadczenie użytkownika i zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Warto pamiętać, że nie tylko same urządzenie jest istotne, ale również rozdzielczość ekranu, przeglądarka, itp. Projektowanie responsywne powinno obejmować testowanie i dostosowywanie strony do różnych warunków, aby zapewnić jak najlepsze doświadczenie użytkowników. 

Serwer DNS

(Domain Name System) jest to serwer, który przetwarza zapytania dotyczące nazw domenowych i przetłumaczenia ich na adresy IP. Dzięki temu, gdy użytkownik wprowadza nazwę domeny (np. www.google.com) do przeglądarki, serwer DNS przetłumaczy ją na odpowiedni adres IP, dzięki czemu przeglądarka może połączyć się z odpowiednią stroną internetową

Serwer wirtualny

Pojęcie oznaczające programowy odpowiednik fizycznego serwera. Wirtualny serwer jest tworzony przez oprogramowanie, które dzieli zasoby fizycznego serwera (np. procesor, pamięć RAM) między kilka różnych wirtualnych serwerów. Dzięki temu, jeden fizyczny serwer może obsługiwać kilka różnych serwisów internetowych, aplikacji lub usług, jak również wiele różnych klientów. Każdy z wirtualnych serwerów jest izolowany od pozostałych i działa jak osobny fizyczny serwer.

Serwery wirtualne są często używane przez firmy, które chcą zwiększyć swoją elastyczność i skalowalność, a także przez firmy hostingowe, które oferują usługi wirtualnych serwerów swoim klientom. Jest to także popularne rozwiązanie dla tzw. cloud computing, pozwala na dynamiczne przydzielanie zasobów serwerów w zależności od potrzeb.

Serwer WWW

(World Wide Web) jest to serwer, który udostępnia zasoby sieciowe przez protokół HTTP (Hypertext Transfer Protocol) dla klientów, którzy żądają ich za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Zasoby te mogą obejmować strony internetowe, pliki multimedialne, pliki do pobrania, aplikacje internetowe itp.

Serwer WWW przetwarza żądania HTTP od klientów i odpowiada na nie, przesyłając odpowiednie zasoby. Serwery WWW mogą również działać w połączeniu z innymi usługami, takimi jak bazy danych czy usługi skryptowe, aby umożliwić dynamiczne generowanie zasobów na żądanie.

Obecnie istnieją różne rodzaje serwerów WWW, wiele z nich opartych na otwartych źródłach, takich jak Apache, Nginx, Lighttpd, itp.

Sklep internetowy

Rodzaj platformy e-commerce, która pozwala na zakupy przez Internet. Sklep internetowy oferuje produkty lub usługi, które można zamówić online i opłacić przelewem lub kartą kredytową. Zazwyczaj sklepy internetowe umożliwiają przeglądanie produktów według kategorii, sortowanie produktów według ceny lub popularności oraz przeglądanie opinii o produktach. Często mają one także systemy rekomendacji produktów na podstawie historii zakupów oraz wyszukiwarkę, która umożliwia znalezienie interesującego produktu.

SMTP

(Simple Mail Transfer Protocol) to protokół komunikacji służący do przesyłania poczty elektronicznej. Jest to standardowy protokół używany do przesyłania wiadomości e-mail między serwerami pocztowymi. Wiadomości są najpierw przesyłane przez serwer SMTP, który jest odpowiedzialny za wysłanie ich do odbiorcy.

W skrócie SMTP jest odpowiedzialne za:

  • Uwierzytelnianie użytkowników i komunikowanie się z serwerem poczty przychodzącej
  • Formatowanie wiadomości i dodawanie odpowiednich nagłówków
  • Przesyłanie wiadomości do serwera poczty przychodzącej odbiorcy
 

Ważne jest aby pamiętać, że protokół SMTP jest używany tylko do przesyłania wiadomości, a nie do ich odbierania. Odbieranie wiadomości jest zazwyczaj realizowane przy pomocy protokołu POP3 lub IMAP.

SPAM

Pojęcie, które oznacza niechcianą lub niezamówioną pocztę elektroniczną, często reklamową. Jest to forma nieetycznego marketingu, która jest nie tylko irytująca dla odbiorców, ale także może być szkodliwa dla komputera lub sieci.

Slider

Element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikom na wybór wartości lub zakresu wartości z ciągłego lub dyskretnego zakresu, przez przeciąganie lub klikanie na trakcie suwaka. Ten element często pojawia się jako poziomy pasek z uchwytem, który można przesuwać wzdłuż paska, aby wybrać pożądaną wartość. Jest on często używany do regulowania ustawień, takich jak głośność, jasność lub podobne ustawienia. również stosowany na stronach internetowych jako karuzela zdjęć, wyświetlając serię obrazów lub filmów, przez które użytkownicy mogą przeglądać przez przesuwanie palcem lub klikanie na przyciski nawigacyjne suwaka.

Szablon

Wcześniej zaprojektowana strona internetowa lub zestaw stron internetowych, które mogą być używane do zaprogramowania strony internetowej. Szablony zazwyczaj zawierają układ, elementy projektu i podstawową funkcjonalność, taką jak nawigacja i formularze. Są one często tworzone przez projektantów i developerów jako sposób na oszczędzenie czasu i wysiłku podczas tworzenia stron internetowych. Mogą być dostosowywane do specyficznych potrzeb strony internetowej i jej treści.

Szablony mogą być tworzone przy użyciu różnych technologii tworzenia stron internetowych, takich jak HTML, CSS i JavaScript, przy użyciu frameworka takiego jak Bootstrap lub Foundation, i mogą być używane w połączeniu z CMS (systemem zarządzania treścią) takimi jak WordPress, Joomla lub Drupal.

Ważne jest aby zauważyć, że istnieją różne rodzaje szablonów, takie jak szablony statyczne, dynamiczne, responsywne itp, które mogą się różnić poziomem dostosowywania, złożonością i używaną technologią.

Słowo kluczowe

Pojedyncze słowo lub zespół słów, które odpowiadają tematowi lub zawartości dokumentu, strony internetowej lub innego zasobu. Często są używane przez wyszukiwarki internetowe do identyfikowania i indeksowania treści, a także przez reklamodawców do określania adresów URL, na które powinny trafiać reklamy. Słowa kluczowe są też ważne przy optymalizacji SEO (Search Engine Optimization), czyli procesie dostosowywania strony internetowej do lepszego widoczności w wynikach wyszukiwania.

Transfer domeny

Proces przenoszenia własności domeny z jednego rejestratora na innego. Proces ten wymaga potwierdzenia od obecnego właściciela domeny oraz nowego właściciela, a także spełnienia wszystkich wymagań technicznych i polityki rejestratorów.

Czasami transfer może być związany z dodatkowymi opłatami.

Typografia

Dziedzina sztuki i projektowania, która dotyczy układu, wyboru i formatowania tekstu na stronie lub w druku. Typografia obejmuje decyzje dotyczące takich rzeczy jak rodzaj pisma, rozmiar czcionki, odstępy między literami, liniami i akapitami, kolor i kontrast, a także zastosowanie efektów takich jak kursywa, pogrubienie i podkreślenie. Dobrze zaprojektowana typografia może pomóc w zwiększeniu czytelności i przejrzystości tekstu, a także nadać estetycznego charakteru dokumentowi lub stronie internetowej.

URL

(ang. Uniform Resource Locator) to adres internetowy, który identyfikuje lokalizację zasobu, takiego jak strona internetowa lub plik, na sieci internet. URL składa się z dwóch części: protokół (np. “http” lub “https”), który określa sposób komunikacji z serwerem oraz adres serwera (np. “www.example.com”), który określa, gdzie znajduje się zasób.

Często po protokole jest tez przedstawiony numer portu, który jest używany do komunikacji, a po adresie serwera – ścieżka dostępu do konkretnego zasobu, czyli np. “example/path/to/file”

Przykład URL:

“http://www.example.com/example/path/to/file”

Usability

Pojęcie, które określa łatwość obsługi i nawigacji na stronie internetowej. Dokładniej mówiąc, odnosi się do zdolności witryny do bycia intuicyjnym i łatwym w użyciu dla użytkownika. Celem jest zapewnienie, aby użytkownicy mogli łatwo znaleźć to, czego szukają i wykonać pożądane działanie, takie jak złożenie zamówienia lub znalezienie informacji.

User experience

(UX) to termin, który odnosi się do całkowitego doświadczenia użytkownika związanego z interakcją z produktem, w tym wypadku witryną internetową lub aplikacją. Obejmuje ono wszystko, co użytkownik robi, widzi i odczuwa podczas korzystania z produktu, od pierwszego kontaktu aż do ostatecznego celu. Celem projektowania dobrego UX jest zapewnienie, aby użytkownicy mogli łatwo i efektywnie korzystać z produktu, a przy tym czuli się dobrze i zadowoleni. W tym celu projektanci używają różnych metod i narzędzi, aby zrozumieć potrzeby i preferencje użytkowników, testować różne projekty i ulepszać produkt.

W3C

(World Wide Web Consortium) to międzynarodowa organizacja non-profit, która zajmuje się rozwojem i promocją otwartych standardów dla internetu. Celem W3C jest zapewnienie, aby technologie internetowe były dostępne dla każdego, bez względu na sprzęt lub oprogramowanie, którego używają.

Organizacja ta została założona w 1994 roku przez Tima Berners-Lee, twórcę World Wide Web (WWW), i obecnie ma ponad 400 członków, w tym korporacje, uniwersytety i rządy z całego świata. W3C opracowuje i promuje standardy dotyczące języków programowania i protokołów, takie jak HTML, CSS, JavaScript, i XML. Poprzez swoją pracę W3C przyczynia się do tworzenia internetu jako platformy otwartej, interaktywnej i ujednoliconej, co ułatwia przesyłanie informacji między różnymi urządzeniami i systemami

WHOIS

System, który udostępnia informacje dotyczące właściciela i konfiguracji domen internetowych. Jest to publicznie dostępna baza danych, która zawiera informacje takie jak nazwa domeny, daty rejestracji i wygaśnięcia, adresy IP oraz dane kontaktowe właściciela domeny (takie jak imię, nazwisko, adres, numer telefonu, adres e-mail). WHOIS jest często używany do sprawdzenia czy dana domena jest wolna do rejestracji lub kto jest jej aktualnym właścicielem.

WHOIS jest również używany przez różne organizacje, takie jak firmy zajmujące się ochroną dóbr intelektualnych, rządy oraz grupy przeciwko spamowi i oszustwom, do monitorowania i rozwiązywania problemów związanych z nielegalnym użyciem domen oraz do przeprowadzania badań.

Podkreślę, że dane w WHOIS są publicznie dostępne, czasami dostawcy usług rejestracji domen oferują usługi privacys Protection, które pozwala na ukrycie tych danych dla przeciętnego użytkownika, który je wyświetli poprzez WHOIS.

Wyszukiwarka

Narzędzie, które pozwala użytkownikom wyszukiwać informacje na stronach internetowych. Wyszukiwarki indeksują i skanują miliony stron internetowych, aby udostępniać użytkownikom listy odpowiednich witryn i stron w odpowiedzi na ich zapytanie.

Wyszukiwarki są podstawowym narzędziem dostępności informacji w Internecie, przeglądarka WWW to tylko interfejs do tego narzędzia.

Użytkownicy wpisują zapytanie (np. słowo kluczowe) do pola wyszukiwania, a następnie wyszukiwarka przeszukuje swoją bazę danych i zwraca listę odpowiednich stron internetowych, które odpowiadają temu zapytaniu. Wyszukiwarki różnią się między sobą algorytmami wyszukiwania i sposobem prezentowania wyników, niektóre z największych to Google, Bing, Yahoo, Baidu.

Zobacz więcej

Strony www Poznań, wordpress tworzenie stron internetowych Ad-site

Skontaktuj się z nami