Strony www Poznań, wordpress tworzenie stron internetowych Ad-site

Identyfikacja wizualna strony internetowej: co to jest i dlaczego ma znaczenie dla Twojej marki?

Spis treści

Jako ludzie jesteśmy wzrokowcami. W przeciwieństwie do psów, które polegają na węchu lub delfinów, które polegają na dźwięku, wchodzimy w interakcje ze światem za pomocą bodźców wizualnych. Od renesansowych obrazów po filmy na TikToku, nasza kulturowa obsesja na punkcie piękna jest nieustająca. Ponieważ spędzamy coraz więcej czasu w kanałach mediów społecznościowych, konsumowanie, tworzenie i udostępnianie treści wizualnych jest łatwiejsze niż kiedykolwiek.

Przy tak dużej ich liczbie dostępnych materiałów nic dziwnego, że dzisiejsze marki muszą opracować silną identyfikację wizualną, która będzie się wyróżniać i zapadnie w pamięci odbiorcom. Jak powiedział kiedyś Paul Rand, kultowy grafik i dyrektor artystyczny: „Design jest cichym ambasadorem Twojej marki”. Od sposobu tworzenia logo po wybór palety kolorów, każdy element wizualny musi być dokładnie przemyślany.

Poniżej przedstawimy dlaczego identyfikacja wizualna strony internetowej jest ona ważna i jak zaprojektować taką, która może ewoluować wraz z Twoją marką oraz postępem technologicznym.

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to zbiór elementów wizualnych służących do reprezentowania i wyróżniania marki na rynku spośród milionów aktywnych stron internetowych. Mówiąc dokładniej, odnosi się do wszelkich widocznych elementów, takich jak logo lub kolory marki, które pomagają klientom zidentyfikować markę. Konsolidacja każdego zasobu marki w spójną estetykę w znacznym stopniu wpływa na rozwój rozpoznawalności marki.

Odpowiednio wypracowana identyfikacja wizualna wzmacnia Twoje podstawowe wartości i znaczenie marki na rynku za pomocą widocznych elementów graficznych. Wykorzystując spójne elementy wizualne ułatwiasz komunikację marki z klientem, a także umożliwiasz stworzenie wspaniałej historii dla Twojej marki.

Z biegiem czasu stały kontakt klientów z Twoją marką będzie sprzyjał powstawaniu skojarzeń i reakcji emocjonalnych, często wywoływanych przez odpowiednie elementy wizualne strony.

Czym charakteryzuje się dobra identyfikacja wizualna?

Dopasowana identyfikacja do grupy docelowej: czy elementy wizualne są dobrze dopasowane do odbiorców docelowych? Czy Twój projekt wywołuje odpowiednie emocje? Upewnij się, że każdy projekt graficzny powiązany z Twoją marką jest odpowiedni dla konkretnej osoby, celu lub sytuacji.

Prostota w wykonaniu: najlepsze i najskuteczniejsze projekty są nieskomplikowane i łatwe do zrozumienia dla użytkownika. Zachowanie prostoty sprzyja przejrzystości, która jest ściśle powiązana z UX, który ma kluczowe znacznie w skutecznym reklamowaniu marki w internecie.

Ponadczasowa: identyfikacje wizualne powinny być w pewnym stopniu elastyczne i posiadać możliwość dostosowania do zmieniającego się rynku (muszą ewoluować wraz z marką).

Funkcjonalna: czy projekt będzie można łatwo odtworzyć na każdym nośniku (komputery, laptopy, smarfony, tablety)? Pamiętaj, że Twoje zasoby wizualne będą wykorzystywane w przestrzeniach cyfrowych (np. social media, kampanie sponsorowane), drukowanych (np. ulotki, wizytówki) i wewnętrznych (np. papier firmowy, odzież firmowa). Twoja identyfikacja wizualna powinna to umożliwiać.

Różnica między tożsamością marki a identyfikacją wizualną

Ponieważ marki znajdujące się na rynku są jak żywe organizmy, możesz wyobrazić sobie swoją markę jako ludzkie ciało. Twoja marka i identyfikacja wizualna współpracują ze sobą, aby zachować zdrowie. Mając to na uwadze, tożsamość marki odnosi się do bardziej „wewnętrznych aspektów”, takich jak misja, historia czy osobowość marki. Identyfikacja wizualna jest tym, co jest używane do wyrażania tych „zewnętrznych aspektów” czyli projekty logo, kolory marki i typografia.

Razem tworzą kompletną (i niepowtarzalną) identyfikację marki. Te dwie ramy działają w tandemie, aby wspierać ten sam cel, jakim jest kształtowanie firmy na rynku.

Elementy dobrej identyfikacji wizualnej

Każdy element brandingu współpracuje ze sobą, tworząc jednolitą całość, która komunikuje wizualny język Twojej marki. Oto niektóre elementy, które składają się na identyfikację wizualną firmy:

Logo

Krótko mówiąc, Twoje logo to symbol, który natychmiast identyfikuje Twoją markę. Używając kolorów, kształtów, typografii, a czasem sloganu, dobre logo to takie, które „ucieleśnia markę” i wywołuje pozytywne uczucia wśród odbiorców. Bez względu na to, jakiego rodzaju logo używa Twoja marka, powinno ono pomóc w przekazaniu tożsamości Twojej marki.

Na przykład logo znaku słownego, które składa się z nazwy firmy, jest dobrym wyborem dla marek, które chcą, aby ich nazwa się wyróżniała. Jeśli nazwa Twojej marki jest długa, być może lepiej pasowałby znak literowy lub logo z monogramem.

Kolory marki

Wybrane przez Ciebie kolory będą kształtować Twoją identyfikację wizualną w każdym aspekcie graficznym. Pamiętaj, że ta paleta kolorów odgrywa ważną rolę w postrzeganiu Twojej marki i tym, jak potencjalni klienci mogą myśleć o Twojej marce. Zrozumienie znaczenia psychologii kolorów i odczuć związanych z określonymi odcieniami będzie stanowiło podstawę Twojego procesu twórczego.

Pamiętaj, aby wybrać kolory, które są funkcjonalne i odpowiednie. Ponieważ kolory Twojej marki będą używane w różnych kontekstach, paleta musi być również wszechstronna. W przyszłości będą wykorzystywane przy tworzeniu np. zalecza dla witryny, postów w mediach społecznościowych czy materiałów drukowanych tj. ulotki, banery.

Typografia

Jeśli chodzi o wybór typografii dla Twojej marki, nie ma jednego uniwersalnego podejścia. Zamiast tego rozważ wpływ typografii w treści, która bezpośrednio wpłynie na odbiór wiadomości. Według Roberta Bringhursta, poety, typografa i autora The Elements of Typographic Style , „Typografia to rzemiosło polegające na nadawaniu ludzkiemu językowi trwałej formy wizualnej”.

Od kroju pisma do kerningu (odstępy między literami), typografia odgrywa główną rolę w wywoływaniu nastroju, ustalaniu tonu i kultywowaniu rozpoznawalności marki.

Fotografia

Słyszałeś stare powiedzenie: „Obraz jest wart tysiąca słów”, a jeśli chodzi o fotografię Twojej marki, jest to okazja do przekazania historii Twojej firmy za pomocą obrazów i filmów, wzmacniając tożsamość wizualną.

Wybierając zdjęcia do zasobów, takich jak strona internetowa lub posty w mediach społecznościowych, zwróć uwagę na styl, kompozycję i tematykę zdjęć lub filmów, aby zapewnić spójną, wizualną treści. To klucz do stworzenia markowego i spójnego wyglądu.

Ponieważ fotografia może być ekspresyjna, klienci mogą łatwo „poczuć” markę. Jeśli używasz wizerunków ludzi, pamiętaj, aby dołączyć szereg różnorodnych modeli, aby każdy mógł zobaczyć swoje odbicie w Twojej marce.

Grafika, ilustracje i ikony

Te elementy wizualne służą jako stylistyczne rozszerzenie Twojej marki. Od prostych linii i kształtów po konkretne ikony, formy te mogą pełnić bardzo specyficzne funkcje. Na przykład ikony i przyciski w Twojej witrynie będą miały wpływ na wrażenia użytkownika i interakcję z Twoją marką. Ponadto grafika może mieć wpływ na sposób wizualnego oznaczania treści w materiałach marketingowych, wewnętrznych dokumentach szkoleniowych, prezentacjach lub postach społecznościowych. Ręcznie rysowane ilustracje mogą również dodać poczucia osobowości i indywidualności, dodając bardziej ludzkiego i relatywnego charakteru, gdy są używane we właściwym kontekście. Niezależnie od tego, w jaki sposób integrujesz grafikę i ilustracje, te szczegóły przyczyniają się do ogólnej identyfikacji wizualnej Twojej marki i wspierają ciągłość na każdej platformie.

Jak stworzyć silną identyfikację wizualną

Stwórz własną strategię

Dobrze zdefiniowana strategia marki pomoże Ci wyselekcjonować identyfikację marki, która połączy Twoje cele i wartości. Dzięki temu będziesz w stanie kontynuować swoją identyfikację wizualną na całej palecie narzędzi marketingowych i zachować spójność przy każdym nowym projekcie.

Określ swoją grupę docelową

Wyobraź sobie, że szykujesz się do wyjścia na imprezę i musisz zdecydować, w co się ubrać. Po pierwsze zastanowisz się w jakim miejscu odbędzie się spotkanie oraz kto na nim będzie. Czy to niezobowiązujący grill na świeżym powietrzu z kilkoma przyjaciółmi, czy duża impreza w stroju galowym? Dopiero gry zrozumiesz kontekst imprezy, możesz odpowiednio dobrać strój.

To samo dotyczy projektowania identyfikacji wizualnej. Dzięki dogłębnemu zrozumieniu rynku docelowego możesz stworzyć odpowiedni język wizualny, który skutecznie komunikuje się z pożądanymi odbiorcami.

Aby lepiej zrozumieć i rezonować z docelowymi odbiorcami, musisz najpierw dowiedzieć się kto znajduję się w tej grupie. Zawężając ich wiek, płeć, dochody, wykształcenie, zarobki, przekonania i zainteresowania, stworzysz jasne wytyczne dla tego, z kim Twoja marka może się identyfikować. To z kolei wpłynie na Twoje wybory dotyczące identyfikacji wizualnej.

Jaki cel chce spełnić Twoja firma?

Znajomość celu Twojej marki będzie kierować podjętymi decyzjami pod każdym jej względem. Na przykład, nowa platforma poświęcona zdrowiu psychicznemu Real destygmatyzuje zdrowie psychiczne i rewolucjonizuje koncepcję terapii online. Misja marki polegająca na: „nie tylko normalizowaniu opieki w zakresie zdrowia psychicznego, ale także mówienia o tym w szerszym gronie” co zakorzeniło się w ich identyfikacji wizualnej.

Od niebieskiej palety kolorów Real — odcienia kojarzonego ze spokojem lub wyciszeniem — po wykorzystanie ręcznie rysowanych obrazów, każdy element wizualny starannie wzmacnia cel marki, jakim jest uczynienie terapii bardziej przystępną dla nowego pokolenia. Ich styl projektowania jest ciepły, wzbudzający zaufanie podobnie jak ich produkt i cel marki.

Bądź konsekwentny

Spójność w odniesieniu do Twojej identyfikacji wizualnej jest kluczowa dla sukcesu marki. Konsekwentny branding jest właśnie tym, co sprawia, że lojalni klienci wracają raz po raz. Warto również zauważyć, że spójność nie oznacza braku elastyczności w działaniu: marki mogą i powinny ewoluować w miarę nabierania rozpędu, wzrostu oraz zmian trendów na rynku. Spójność marki to po prostu solidny fundament, na którym marka może budować swoją pozycję na rynku.

Zobacz więcej