adsite

Strona WWW przychodni – jak powinna wyglądać?

Strona WWW przychodni – jak powinna wyglądać?

Trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek profesjonalną firmę nieposiadającą dedykowanej strony internetowej lub chociaż fanpage’a w mediach społecznościowych. Dotyczy to również branży medycznej, której reprezentanci, z racji specyfiki świadczonych usług, powinni przykładać szczególną wagę do wyglądu i funkcjonalności swojej witryny. Nie chodzi wyłącznie o duże szpitale uniwersyteckie, lecz także o niewielkie, lokalne przychodnie, które chcą, by docierała do nich jak największa liczba pacjentów. Jak zatem powinna wyglądać strona internetowa takiej placówki medycznej i jakie funkcjonalności należy na niej zaimplementować?

Po pierwsze – prosta nawigacja

Należy koniecznie pamiętać, że ze strony WWW przychodni nie korzystają wyłącznie ludzie z łatwością poruszający się w przestrzeni wirtualnej na co dzień. Opieka zdrowotna to dziedzina życia istotna dla każdego, dlatego też częstymi gośćmi na witrynach przychodni bywają także osoby starsze, schorowane lub zwyczajnie nie mające szczególnej styczności z Internetem w innych przypadkach. Wszystko to sprawia, że strona internetowa przychodni powinna cechować się między innymi:

  • intuicyjnością,
  • przejrzystością,
  • prostotą,
  • łatwością w znalezieniu informacji.

Do minimum powinno więc ograniczyć się używanie skomplikowanych skryptów czy wyszukanych rozwiązań technologicznych, które, choć mogą prezentować się estetycznie i nowocześnie, potrafią spowolnić ładowanie strony albo utrudnić korzystanie z niej osobom niezaznajomionym z siecią. Wszystkie niezbędne informacje powinny być osiągalne w kilku prostych krokach z poziomu łatwo dostępnego, sprawnie zaprojektowanego menu. Nie wolno także zapomnieć o responsywności, czyli odpowiednim dopasowywaniu się strony do urządzeń mobilnych.

Udogodnienia dla pacjenta

Poza przejrzystością i łatwością w nawigowaniu strona internetowa przychodni powinna również zawierać wszystkie najpotrzebniejsze udogodnienia dla pacjenta. Takie dane jak lokalizacja, godziny otwarcia, numer telefonu i adres e-mail należy umieścić w widocznym miejscu, na przykład na górze witryny, gdzie będzie można je z łatwością odnaleźć niezależnie od przeglądanej podstrony. Tych zaś nie powinno być na stronie zbyt dużo, by uniemożliwić pacjentowi zgubienie się.

Smartfon, laptop, stetoskop, responsywność

Wraz z postępującą cyfryzacją także usługi świadczone przez placówki medyczne, nawet te mniejsze, zaczynają częściowo przenosić się z gabinetu lekarskiego do Internetu. Na razie zdalna diagnostyka nie jest powszechną praktyką, ale już takie udogodnienia jak e-recepty, e-zwolnienia czy zwyczajna konsultacja z lekarzem za pomocą czatu są na porządku dziennym. Warto więc zaimplementować tego rodzaju funkcjonalności na stronie przychodni. Ponadto należy też oczywiście wymienić możliwość rejestracji wizyty u specjalisty za pomocą formularza na stronie WWW, jak również pobranie wyników wykonanych badań.

Znaczenie szaty graficznej

Zwykle kolorystyka strony internetowej zależy w znacznej mierze od wyglądu logo danej firmy. Barwy dostosowuje się tak, by osiągnąć wizualne współgranie symbolu przedsiębiorstwa z całością. Podobnie jest w przypadku witryn przychodni, lecz bardzo często obowiązuje tu pewien ogólnie przyjęty, oparty na psychologii kolorów porządek. Dominującą barwą na stronach WWW placówek medycznych zazwyczaj jest biały, jako że konotuje czystość, sterylność i porządek, a w połączeniu z błękitem wywołuje wrażenie profesjonalizmu, skuteczności działania i higieny. Dlatego też wiele produktów przeznaczonych do pielęgnacji ciała pozostaje utrzymanych w tych barwach. Oczywiście w przypadku stron internetowych przychodni, choć niezmiennie biel powinna być dominująca, nie zawsze trzeba korzystać z niebieskiego. Równie dobrze sprawdzi się na przykład zieleń, uspokajająca i przyjazna dla oka. Unikać powinno się zaś czerwieni, agresywnej i rzucającej się w oczy, mogącej kojarzyć się na przykład z krwią.

Przy projektowaniu strony WWW dla przychodni zwykle korzysta się z tych samych narzędzi, co przypadku firm innego rodzaju, lecz tutaj warto zastosować się do kilku zasad. Witryna lecznicy powinna być jak najbardziej intuicyjna i prosta w nawigacji, umożliwiająca łatwy dostęp do wszystkich niezbędnych dla pacjenta informacji. Ponadto warto zawrzeć na niej takie rozwiązania jak możliwość elektronicznej rejestracji lub odebrania wyników przez Internet. Ostatnim krokiem jest odpowiednia kolorystyka, dopasowana do charakteru strony. Wszystkie te elementy pozostają niezbędne nie tylko dla sprawnego funkcjonowania przychodni w sieci, lecz także budowania zaufania pacjenta.

Dodaj komentarz