Projektowanie stron internetowych Poznań – wytyczne

Gdy decydujemy się na zaprojektowanie nowej strony internetowej warto trzymać się pewnych wytycznych UX/UI tak aby ułatwić jej obsługę osobom odwiedzającym a także dobrze jest zaimplementować wytyczne przeglądarki google – znacząco ułatwi to proces pozycjonowania.

Niestety w wielu przypadkach zdarza się że wytyczne nie zostają spełnione z powodu właścicieli stron, projektantów którzy wychodzą z założenia że strona ma się podobać przede wszystkim im. Nikt nikomu nie zabrania stosowania takich praktyk natomiast często projektowanie stron internetowych w takim stylu przynosi więcej złego niż dobrego.

W ciągu ostatnich lat trendy na temat projektowania stron dynamicznie się zmieniają natomiast wszystko dąży do prostoty oraz wygody użytkownika. Poniżej przedstawię kilka zasad, których warto się trzymać.

Podstawy projektowania stron internetowych.

1. Identyfikacja wizualna.

Zachowanie spójnego designu jest sprawą niezwykle istotną.

Wygląd strony internetowej powinien oddawać charakter całej firmy. Istotne elementy, które powinny zostać zachowane to:

  • Kolorystyka
  • Fonty, typografia
  • Logo
  • Powtarzalność najważniejszych elementów
  • Grafiki dostosowane do branży a także danej firmy

Dlaczego jest to tak ważne?

Identyfikacja wizualna pozwala klientowi utożsamiać się z daną firmą, odbierać ją w określony sposób a także zwiększyć zaufanie konsumenta. Dobrym przykładem może być znak McDonald gdzie na całym świecie ludzie po zobaczeniu tego logo wiedzą od razu o jaką firmę chodzi a także czego mogą się spodziewać po restauracji która za tym znakiem stoi.

 

2. Prosta nawigacja.

Fundamentalne zasady projektowania stron internetowych opierają się szczególnie wokół intuicyjnej nawigacji:

  • dobrze widoczne menu wraz z przejrzyście nazwanymi działami
  • przyciski, które łatwo można rozróżnić
  • dokładne instrukcje przycisków, które wywołują dodatkowe akcje
  • wykorzystywanie prostych ikon
  • nie przesadzanie z animacjami, które mogą wprowadzić niepotrzebny chaos

Wiadomym jest że nie wszystkie serwisy będą robione wg podstawowych wytycznych, robiąc menu w innym stylu warto mieć na uwadze to aby odbiorca mógł się dzięki niemu swobodnie poruszać po całej stronie.

3. Dostosowane grafiki.

Flat design posiada wiele zalet – jest to płaski styl. Nie występują w nim rozbudowane cienie czy gradienty, ograniczona jest gama kolorów. Celem tego typu designu jest jak  najszybsze dotarcie do świadomości klienta.

Jest to główny powód jego stosowania, informacje mają być jasne, czytelne i przejrzyste a nie skomplikowane, w tym punkcie bardzo ważne jest dostosowanie grafik do identyfikacji wizualnej.

Nie można także oczywiście zapominać że grafiki muszą w jak najdokładniejszy sposób przekazywać informacje użytkownikowi.

 

4. Łatwe w obsłudze formularze.

Kwestia niezwykle istotna, gdyż w wielu przypadkach mamy do czynienia ze wstępnie zainteresowanym klientem, któremu do szczęścia brakuje jedynie możliwości szybkiego, bezproblemowego kontaktu.

W tym przypadku mniej znaczy lepiej, znaczy to że liczba pół formularza powinna zostać zredukowana najbardziej jak się tylko da, trzeba jednak pamiętać aby nie przesadzić w drugą stronę – może to skutkować nie otrzymaniem odpowiedniej ilości informacji.

Aby lepiej zobrazować sytuację podam pewien przykład:

Duża liczba pól do wypełnienia i brak zwracania błędów po każdym wypełnionym polu – wyobraź sobie sytuację, w której wypełniasz 20 pół swoimi danymi co już w tym momencie powoduje niepokój – akceptujesz i okazało się że wypełniłeś jedno pole źle, strona się przeładowuje i wszystkie pola trzeba uzupełnić jeszcze raz. W takim przypadku większość ludzi zrezygnuje z wypełniania formularza kolejny raz co za tym idzie tracisz klienta.

 

5. Czytelność tekstu.

Wiele zasad projektowania stron internetowych często dotyczy samej treści. A w zasadzie tego, w jaki sposób ją pokazujemy.

Powinno się unikać dużych bloków niesformatowanego tekstu. Dlatego że po prostu ciężko się je czyta. Dzielenie treści na sekcje, które zawierają odpowiednie odstępy pomiędzy poszczególnymi akapitami, jest dobrym rozwiązaniem tego problemu.

Należy pamiętać także o wyborze odpowiednich fontów (czcionek) aby oddawały one charakter danej firmy, były częścią spójnej całości a także ułatwiły użytkownikowi w pozyskaniu interesujących go informacji.

Tworząc teksty na stronę internetową warto pamiętać także o wytycznych wyszukiwarki google, gdyż spełnienie ich w znacznym stopniu pomaga w podniesieniu pozycji danej firmy w wynikach wyszukiwania.

6. Wyszukiwarka w widocznym miejscu.

Wyszukiwarka nie zawsze jest elementem niezbędnym do funkcjonowania danej strony internetowej. Natomiast są serwisy, na których aż prosi się aby wyszukiwarka funkcjonowała. Należy pamiętać o tym aby działała poprawnie oraz by była w łatwo dostępnym miejscu.

7. Odpowiedni schemat, element.

Projektując stronę internetową należy pamiętać o tym że istnieje wiele elementów, które prawie zawsze znajdują się w tym samym miejscu lub działają w podobny sposób (użytkownicy będą intuicyjnie wiedzieć o tym że jak np klikną w logo to wrócą do strony głównej). Jest to ważne także w punktu widzenia google. Elementami tymi są np:

  • Tytuł
  • Nagłówki od h1 do h6 dzielą treść strony na poszczególne elementy
  • Meta opis – opis strony widoczny w google
  • Logo z lewej strony menu
  • Przyciski, które przenoszą do odpowiednich miejsc np ofertowe
  • Formularz kontaktowy na dole strony lub w zakładce kontakt
  • Menu na górze lub z boku strony

 

 

 

8. Trzeba pamiętać o wersji mobilnej.

RWD czyli niezbędny czynnik każdej strony internetowej, wiąże się to z tym że coraz więcej użytkowników internetu przegląda go z pomocą telefonu a nie komputera.

Istotne jest aby wersja mobilna bardzo przypominała tę desktopową ze względu zachowania identyfikacji, jeżeli ktoś sprawdzi stronę w laptopie a następnie w telefonie chce wiedzieć że znalazł się w tym samym miejscu. Jest to wytyczna, która jest niezwykle ważna z punktu widzenia przeglądarki. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule TUTAJ.

 

Podsumowanie:

Projektując stronę internetową należy pamiętać przede wszystkim o tym że jest ona tworzona dla użytkowników, potencjalnych klientów a nie po to aby zachwycić jej właściciela. Strona musi być intuicyjna, przejrzysta, łatwa w obsłudze aby każdy mógł dotrzeć do interesujących go informacji, oferty. Identyfikacja wizualna to element, który jest konieczny w przypadku odbioru firmy przez nowych a także stałych klientów. Grafiki, treści oraz style powinny oddawać charakter firmy, jak również jeszcze bardziej ułatwiać dotarcie do najgłębszych zakamarków strony. Wszystkie wytyczne należy także zestawić z wytycznymi przeglądarki google – tylko w ten sposób strona osiągnie pełnie sukcesu.

Pomocne linki rozszerzające temat:

Strony internetowe w 2018r ?

Twoja strona internetowa nie zarabia? Sprawdź dlaczego.

Ile kosztuje strona WWW?

Dodaj komentarz