Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to działanie, którego celem jest utworzenie szeregu poleceń dot. zmian na Twojej stronie www. Polecenia te mogą zostać wprowadzone przez programistę, copywritera lub nawet Ciebie – wszystko sprowadza się do tego aby z pomocą tych wytycznych podnieść pozycję w google na wybrane słowa kluczowe. Mówiąc kolokwialnie chodzi o to żeby więcej klientów dotarło do Twojej strony.

Schemat wytycznych będzie prawie zawsze taki sam ze względu na to że są one z góry ustalone przez google, natomiast największą różnicą będzie dopasowanie wytycznych do siebie w odpowiedni sposób.

Podstawowe czynniki, które powinny znaleźć się w dobrym audycie seo to:

  • Zbadanie poprawności treści
  • Optymalizacja nagłówków, tytułów
  • Optymalizacja kodu strony
  • Szybkość ładowania strony
  • Błędy w kodzie
  • Opis sitemap, robots.txt
  • Sprawdzenie kopii treści (nie można mieć skopiowanej od kogoś treści!!)
  • Poprawność przekierowań
  • Poprawność linków wewnętrznych
  • Analiza linków przychodzących
  • Analiza wybranych słów kluczowych
  • Analiza wyszukiwalności strony internetowej
  • Poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych

Jeżeli Twoja strona internetowa jest poprawnie zoptymalizowana sprawia wrażenie w oczach googla jako miejsce godne zaufania, które warto polecić użytkownikom wyszukiwarki. Aby tego dokonać niezbędne jest przystosowanie się do aktualnych trendów użyteczności czyli zastosowanie uwag zawartych w audycie.

Kiedy należy wykonać audyt SEO?

Istnieje wiele momentów, w których audyt seo może okazać bardzo użyteczny a nawet niezbędny poniżej opiszę kilka przykładów.

1. Podczas tworzenia strony internetowej

W momencie gdy tworzymy nową stronę internetową zazwyczaj robimy to w jakimś celu – zazwyczaj chodzi o to żeby po prostu pozyskiwała nowych klientów, bądź służyła informacją, natomiast najważniejsze w tym wszystkim jest to aby osoba potencjalnie zainteresowana Twoim produktem mogła go znaleźć u Ciebie. Poprawnie wykonywane pozycjonowanie pozwoli Ci uzyskać właśnie taki efekt natomiast jego pierwszy i bardzo ważnym elementem jest poprawne wykonanie optymalizacji na bazie przygotowanego wcześniej audytu.

Dlaczego nowa strona powinna zostać poddana zabiegom, które są opisane w audycie?

  • Posiada bonus, dzięki czemu warto zacząć pozycjonowanie od dnia jej powstania (nim go utracimy)
  • Dobre pierwsze wrażenie jest ważne, jeżeli strona będzie zgodna z wytycznymi od samego początku, google uzna ją za godną zaufania
  • Poprawi to pozycje w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe
  • Strona będzie przyjemniejsza w odbiorze także przez użytkownika
  • Pozwoli to na pozyskanie pierwszych klientów
  • Uda Ci się być o krok przed konkurencją
  • Niektóre inne formy reklamy będą dzięki temu tańsze lub skuteczniejsze 

2. Masz stronę www ale chcesz żeby przynosiła więcej klientów?

Dla istniejącej strony, która ma już jakąś swoją historię sprawa wygląda nieco inaczej, dlaczego? Otóż tworząc audyt dla istniejącej strony posiadamy statystyki na temat tego w jaki sposób przebiegało jej pozycjonowanie na przestrzeni lat, które elementy były pomocne a które przeszkadzały, czy zastosowane na niej rozwiązania są aktualne czy wymagają odświeżenia.

Dlaczego powinno się wykonywać audyt dla istniejącej strony?

  • Zwiększenie pozycji słów kluczowych aby zwiększyć sprzedaż
  • Zestawienie czy rozwiązania zawarte na danej stronie są nadal aktualne
  • Sprawdzenie czy wybrane słowa kluczowe przyniosły zamierzony efekt
  • Sprawdzenie czy osoba/agencja prowadzi naszą stronę zgodnie z założonymi celami
  • Sprawdzenie czy użytkownik może bez problemu poruszać się po tym co masz mu do przekazania
  • W momencie restrukturyzacji firmy
  • W momencie wymiany strony www na nową

3Eliminacja zagrożeń/kar

Kary od wyszukiwarki google możemy otrzymać z kilku powodów. Karą może być obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania czyli filtr- „wyrzucenie poza top 100” lub ban – całkowite wyindeksowanie (usunięcie) z wyszukiwarki google. Kary można otrzymać za niewłaściwe linki oraz źle zoptymalizowaną stronę czyli zrobioną niezgodnie z wytycznymi zawartymi w audycie. Może to być np. kopia treści, zbyt duże nasycenie słów kluczowych, zbyt duże obciążenie strony www. Warto więc wykonać audyt jeżeli czujemy że nasze pozycje są w naprawdę kiepskiej kondycji.

4. Przejście do innej agencji, lub na przeprowadzenie audytu samemu

Wiadomym jest że kończąc jeden etap należałoby go podsumować i dokładanie zbadać nim podejmie się dalsze kroki. Tak żeby być pewnym tego że idzie się w dobrą stronę. W przypadku zmiany agencji na inna sprawa jest prosta, wystarczy że poprosisz o zrobienie takiego audytu jak również o ewentualne wprowadzenie zmian. Agencje chętnie podejmą się pomocy jeżeli będziesz podejmował z nimi współpracę. Inaczej wygląda to w przypadku wprowadzania takich zmian osobiście. Ciężko jest upiec dobre ciasto robiąc to pierwszy lub drugi raz w życiu dlatego warto wtedy zastanowić się nad zakupieniem audytu od firmy pozycjonerskiej tak żeby być pewnym wprowadzanych później zmian.

Ile kosztuje audyt SEO i jak powinien wyglądać?

Profesjonalny audyt seo bardzo rzadko będzie wykonywany za darmo, nie mówimy tutaj o automatach, które wykazują podstawowe informacje techniczne ale o zwiększeniu potencjału strony oraz zwiększeniu jej odwiedzin czyli pozyskiwaniu nowych klientów.

Oczywiście podejmując współpracę możemy, w niektórych przypadkach liczyć na darmowy audyt, lub nawet wykonać go samemu. W pierwszym przypadku korzystając z tego typu promocji warto zwrócić uwagę czy rzeczywiście ktoś podjął się pracy rzetelnie. W drugim przypadku należy najpierw nauczyć się wielu rzeczy w końcu wytycznych jest ~200 i każdą z nich trzeba w odpowiedni sposób zaprezentować.

Typowy audyt SEO kosztuje przeważnie od 500-600zł. Najczęściej w tej cenie mieści się 11-21 roboczogodzin, jakie specjalista SEO potrzebuje na stworzenie wnikliwej analizy. Cena audytu zależy od wielkości strony. Wielkość strony określana jest na podstawie jej podstron, kategorii podkategorii, zwartości. Z tego powodu można spotkać audyty SEO, których koszt będzie przekraczał nawet kilka tysięcy złotych. Takie audyty przeznaczone są do dużych portali, sklepów, gigantycznych marek.

Podstawowe informacje, które powinny znaleźć się w audycie:

  • Analiza widoczności słów kluczowych strony w wyszukiwarce
  • Na jakie frazy się pozycjonujesz i jakie mają pozycje
  • Jaką średnią wyszukiwalność mają Twoje słowa kluczowe
  • Poprawność zamieszczonych nagłówków
  • Poprawność meta opisów
  • Poprawność nagłówków h1-h6
  • Poprawność adresów w obrębie domeny np w menu
  • Treści nakierowane na słowa kluczowe
  • Poprawność tekstów
  • Grafiki rozmiary podpisy
  • Szybkość ładowania strony www
  • Poprawność kody
  • Wielkość strony optymalizacja grafik oraz kodu
  • Poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych
  • Unikalność treści
  • Poprawność sitemap, robots,txt, htaccess

Jakie efekty daje audyt seo?

Najważniejsze jest wprowadzenie zaproponowanych zmian oraz dostosowanie się do nic.h

Niezależnie od tego w jaki sposób pozyskaliśmy swój audyt efekt powinien być następujący:

  • poprawa pozycji na wybrane słowa kluczowe,
  • zwiększenie odwiedzin strony z wyszukiwarki,
  • zwiększenie ilości klientów,
  • generowanie nowych słów kluczowych,
  • bycie o krok przed konkurencją
     

 

Kiedy zobaczysz efekty wprowadzenia audytu?

Czas po jakim efekty powinny być widoczne zaczyna się od pierwszego dnia ich wprowadzania. Zależnie od złożoności audytu oraz czasu potrzebnego na jego pełne wprowadzenie może się to wydłużać natomiast pewnym jest że stawiając małe kroczki ku najwyższym pozycjom robimy to w sposób zgodny z polityką google. Efekty wprowadzania tego typu zmian będą nam towarzyszyły przez długi czas co więcej będą one stabilne.

 

Podsumowanie: Audyt seo to działanie mające na celu zbadanie witryny pod kątem wytycznych wyszukiawarek, podniesienie pozycji w wyszukiwarce a co za tym idzie da możliwość Twoim potencjalnym klientom dotarcia do Ciebie. Dobrze wykonany audyt kosztuje w granicach ~500zł. Jeżeli nigdy albo dawno nie wykonywałeś takiego audytu to czas najwyższy. Efekty mogą być widoczne jeszcze na długo po wprowadzeniu zmian

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *