Mobile First Index to jedna z największych zmian w sposobie optymalizacji rankingu Google. Budzi ona niemałe kontrowersje pośród specjalistów z branży e-commerce, seo, programistów. Czym w rzeczywistości jest, a właściwie będzie ten algorytm, z jakiego powodu zostanie wprowadzony w życie oraz jakie konsekwencje to ze sobą niesie?

Mobile First Index – na czym polega?

Aby zobrazować, na czym będzie polegała zmiana wynikająca z wdrożenia indeksu Mobile First, musimy wiedzieć, czym jest indeks wyszukiwarki. Wszystko sprowadza się do opublikowanych treści, które w momencie wykrycia przez robota google zostają zaindeksowane na specjalnej liście, wyniki zostają zestawione wśród wszystkich zapytań dla danej frazy kluczowej a następnie są im nadawane odpowiednie pozycje w wyszukiwarce.

Co się w takim razie zmieni? W przypadku pozyskiwania informacji przez roboty praktycznie nic. W dalszym ciągu będą sprawdzane strony w wersji przeznaczonej dla komputerów, jak i mobilnej czyli tej, która widoczna jest w urządzeniach typu smartfon, tablet. Zmiana nastąpi w kolejnym kroku tak jak do tej pory oceniane były przede wszystkim strony w wersji dla komputerów tak teraz oceniane będą zwłaszcza strony w wersji mobilnej.

Początki Mobile First Index

W roku 2015 nastąpiła dość istotna zmiana pod względem wyświetleń strony na urządzeniach mobilnych.  Chodzi dokładnie o to że w niektórych branżach użytkownicy częściej odwiedzali stronę docelową za pomocą smartfona niż komputera. Trend ten z roku na rok coraz bardziej rośnie tak że w roku 2018 liczba internautów korzystających z urządzeń mobilnych na dobre przebije desktopowe.

Wiadomym jest że użytkownicy smartfonów poruszają się po stronie zupełnie inaczej oczekują innych rozwiązań ze względu na pewne ograniczenia. Właściciele stron www, którzy wiedzą jak potężnym narzędziem marketingowym jest internet, już wcześniej przygotowali się do obsługi klientów mobilnych, jednakże nawet na dzień dzisiejszy istnieje wiele stron, których przeglądanie na telefonie jest uciążliwe a czasem wręcz niemożliwe.

 

Mobile First Index ma być krokiem w stronę zwiększenia jakości wyszukiwania oraz skłonienia właścicieli stron do stworzenia dobrej jakości mobilnej strony. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań jest pierwszym elementem całej tej układanki.

Pierwszym tego typu algorytmem był mobile friendly, wprowadzony jeszcze w roku 2014, który nieznacznie zmienił sytuacje w wynikach wyszukiwania.

Kolejną większą zmianą w tej serii był mobilegedon, wprowadzony w roku 2015, odpowiadał natomiast jedynie za wyszukiwania w wersji mobilnej. Wraz z Mobile First Index Google stawia kolejny krok.

Ocena strony mobilnej

Ocena strony dostosowanej do urządzeń mobilnych ma być oceniana według tych samych zasad co strona w wersji desktopowej. Nieścisłość pojawia się w momencie gdy wersje strony desktopowa i mobilna różnią się od siebie. W tym momencie właśnie za sprawą google first index w pierwszej i jedynej kolejności zostanie oceniona wersja mobilna, dlatego przygotowanie odpowiedniej strony powinno w tym momencie stać się priorytetem.

Często zdarza się że w wersji desktopowej mamy do czynienia z odpowiednio większą ilością treści nie tylko tekstowej lecz także graficznej co może okazać się strzałem w kolano.

Jak się przygotować stronę do algorytmu Mobile First Index?

  1. Dowiedz się, czy Twoja strona posiada wersję mobilną, jak wyświetla się w telefonie czy tablecie a także wykonaj odpowiedni test
    1. Nie posiadanie wersji mobilnej – bardzo źle! Właścicielom takich witryn potrzebny jest szybki kontakt z programistą, który może taką stronę przygotować.
    2. Posiadanie oddzielnej wersji mobilnej – nie najgorzej! W dalszym ciągu mogą jednak występować problemy wynika to z różnic, które powstają w dwóch w zasadzie różnych domenach.
    3. Strona jest responsywna – bardzo dobrze! Możesz mieć spokojną głowę, ale dla pewności przeczytaj wpis do końca.
  2. Dopilnuj, aby wersja mobilna strony była dostępna dla googlebota. Sprawdź plik robots.txt gdzie właśnie ustala się taką dostepność.
  3. W momencie gdy posiadasz oddzielną wersję strony desktopową i mobilną spraw aby nie było między nimi różnić dot. treści, która się tam znajduje. Jeżeli w wersji mobilnej nie masz odpowiedniej ilości pól postaraj się aby to zmienić.
  4. Nawigacja jest niezwykle ważna, poruszanie się po stronie w wersji mobilnej musi być jak najbardziej intuicyjne oraz proste. Jest to nie tylko wytyczna google ale także ułatwi to skorzystanie z oferty potencjalnych klientów.
  5. Dostosuj bądź wyeliminuj ewentualne okienka pop-up ze swojej strony, gdyż one w wielu przypadkach nie dostosowują swoich rozmiarów do mniejszych urządzeń.
  6. Sprawdź czy nie posiadasz błędów w kodzie, które obniżają szybkość ładowania strony, jakość wyświetlania.
  7. Jeżeli posiadasz oddzielny adres strony w wersji mobilnej pamiętaj żeby dodać ją do google webmaster tools aby można było zweryfikować na niej sitemap.
  8. Zadbaj o szybkość ładowania strony oraz jej poprawność. Z pomocą przyjdzie Ci narzędzie Page Speed Insights.

Co jeśli nie będziesz mieć strony mobilnej?

Jak podają pracownicy Google tragedia się nie stanie. Google oczywiście dąży do tego aby jego użytkownicy dostawali jak najlepsze jakościowo odpowiedzi na swoje zapytania. Jeżeli google nie odnajdzie wersji mobilnej strony oczywiście zbada tę desktopową natomiast jej wyniki będą znacznie niższe niż konkurencji, która posiada wersję dostosowaną do urządzeń mobilnych.

Kiedy nadejdzie Mobile First Index?

Pierwsze wzmianki na temat google first index pojawiły się w 2016 roku. Eksperymenty związane z tym algorytmem trwają już od jakiegoś czasu. Dlatego mówiło się, że MFI ma zacząć działać już w 2017 roku, jednakże latem na konferencji SMX Advanced w Seattle, Gary Illyes powiedział, że prace nad Mobile First Index będą trwały jeszcze około rok jak również to że aktualizacja pojawi się prawdopodobnie w drugiej połowie 2018.

Właściciele stron www, które nie są jeszcze dostosowane do urządzeń mobilnych mają jeszcze troszkę czasu żeby nadrobić te braki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *